Pekka Arvola ja Tuomas Kallonen (toim.): 12 ikkunaa ortodoksisuuteen Suomessa

12 ikkunaa ortodoksisuuteen Suomessa

Ortodoksinen kirkko on Suomen toinen kansankirkko ja maamme toiseksi suurin rekisteröity uskonnollinen yhteisö, jossa on noin 60 000 jäsentä eli 1,1 prosenttia väestöstä. Toisin kuin monet muut kirkkokunnat ortodoksinen kirkko on viime vuosina lisännyt jäsenmääräänsä, mikä johtuu enimmäkseen venäläisistä maahanmuuttajista, mutta myös suomalaisista käännynnäisistä.

Kustantamo Maahenki, joka julkaisee muiden muassa taide-­ ja luontokirjoja, on samalla merkittävä ortodoksisen kirjallisuuden kustantaja Suomessa. Vuonna 2010 ilmestynyt kirja 12 ikkunaa ortodoksisuuteen Suomessa sisältää lyhyehköjä kuvauksia kirkon vaiheista ja nykytilasta. Kirjoittajat ovat hyvin erilaisia keskenään: on teologeja ja ortodoksisen kirkon yhteydessä toimivia henkilöitä sekä pari maallikkoa, joista esimerkiksi vapaa kirjoittaja Tuula Pennanen on laatinut kauniin tekstin Tampereen ortodoksisesta kirkosta. Lisäksi kirjassa kerrotaan vaikkapa Uuden Valamon ja Lintulan luostareista, Kuopion kirkkomuseosta, maahanmuuttajien asemasta sekä Lapin kolttakansasta.

12 ikkunaa ortodoksisuuteen on hyvin kaunis kirja sekä sisällöltään että ulkoasultaan. Tekstit eivät ole kuivan luettelevia vaan persoonallisia, varmastikin tekijöidensä näköisiä. Huumoriakaan ei ole unohdettu. Erityisen vaikuttavaa on kirjan kuvitus; sen valokuvat kantta myöden ovat herkkiä ja puhuttelevia. Olen saanut sen käsityksen, että ortodoksisuus kiinnostaa monia sekä luterilaisia että kirkkojen ulkopuolella olevia, ja mielestäni tämä kirja voisi toimia oivana johdatuksena heille.