Mary Jane Mucklestone: 150 pohjoismaista kirjoneulemallia

Kansi: Mary Jane Mucklestone: 150 pohjoismaista kirjoneulemallia

150 pohjoismaista kirjoneulemallia on peräti kansainvälinen kirja, onhan sen kirjoittaja seattlelainen Mary Jane Mucklestone ja julkaisija merkittävä brittiläinen käsityökirjojen kustantamo Quarto.Tarvitaanko siis eurooppalais-amerikkalaista yhteistyötä skandinaavisten mallien esittelemiseksi? Ilmeisesti näin on, sillä Mucklestonen kirja on hurmaava kirjoneuleen ystävän aarreaitta.

Kullakin pohjoismaalla on omat tyypilliset mallinsa: kaikkihan me tunnemme vaikkapa norjalaiset ja islantilaiset villapaidat. Mucklestonen kirja ei kuitenkaan varsinaisesti anna valmiiden töiden ohjeita; kirjan lopussa on vain neljä suhteellisen yksinkertaista mallityötä. Kirjan pääpaino on kuvioissa ja niiden yhdistelyssä eri värejä käyttäen. Lisäksi mukana on laajahko tekniikkaosuus, jossa opetetaan nimenomaan kirjoneuleille tyypillisiä asioita: pyöröneuleita, lankajuoksuja ja steekingiä eli valmiin pyöröneuleen leikkaamista auki, joista viimeksimainitusta annettiin ainakin minulle täysin uudenlaisia ohjeita.

Mallit itse ovatkin sitten melko perinteisiä, kuten tällaiselle kirjalle sopiikin: on erilaisia kukka- ja tähtiraitoja, hirviä ja poroja, lintuja, tyyliteltyjä ihmishahmoja. Erityisesti minua kuitenkin miellyttivät malleissa käytetyt värit, joille oli annettu vielä vaihtoehtojakin. Uskoisin, että moni kirjoneuleen ystävä tai siksi haluava ihastuu tähän kirjaan.