Jan Eaton: 200 virkattua ruutua

200 virkattua ruutua

Kirjaan 200 virkattua ruutua on koottu kaksisataa erilaista virkkausmallia, jotka ovat kaikki samankokoisia ruutuja. Ideana on, että paloista voi yhdistellä peittoja ja tyynynpäällisiä. Toki muunlaisiakin käyttötarkoituksia voi ruuduille keksiä, vain mielikuvitus on rajana. Kirjassa annetaan vinkkejä, että mitkä mallit sopivat keskenään yhdistettäväksi.

Virkkauskuviot ovat vaihtelevia, mutta kaikki kaksisataa eivät ole täysin erilaisia, koska osa malleista on pelkkiä värimuunnoksia toisista. Erilaisia väriyhdistelmiä voi tietenkin kehittää myös itse. Malleja on vaikeusasteiltaan eri tasoisia: osa on helpompia ja osa vaikeampia, jokainen voi siis sitten valita  työn oman osaamisensa mukaan. Myös silmukkamallit ja tekniikat vaihtelevat, joten niistäkin löytyy valinnanvaraa ja mahdollisuuksia uusien opetteluun. Ennakkotietoja virkkauksesta ei tarvitse oikeastaan olla, kun kirjaan on liitetty ohjeet erilaisten silmukoiden tekoon.

Tämä taitaa olla toistaiseksi paras löytämäni virkkausmalleja sisältävä kirja. Pidän itse siitä, ettei tarvitse tehdä jotain yhtä isoa työtä, vaan voi tehdä pienempiä paloja ja lopullisen työn koko määräytyy oman valinnan mukaan. Kirjan pohjalta riittää tekemistä pitkäksi aikaa, jos haluaa tehdä ison peiton tai kokeilla mahdollisimman montaa eri mallia. Jos kaappien pohjalta löytyy kasoittain jotain vanhoja langanjämiä, tässä voisi olla niille sopiva käyttötarkoitus.

Veera