Leonie Morgan: 75 virkattua kuusikulmiota

75 virkattua kuusikulmiota

Viime vuonna Leonie Morganilta julkaistiin ihana virkkauskirja 100 isoäidinneliötä, ja nyt olemme saaneet jatkoa tähän väri-ilotteluun. Tällä kertaa Morgan on koonnut erilaisia kuusikulmioita kirjaksi, ja tulos on jälleen silmiä hivelevä ja virkkaamaan innostava.

Tässäkin kirjassa mallit on ryhmitelty vaikeusasteen mukaan, ja niistä on annettu sekä sanalliset ohjeet että virkkauskaaviot. Kuusikulmion virkkaus vaatii mielestäni jo sinänsä vähän enemmän taitoa kuin neliön, jotta siitä tulee juuri kuusikulmio eikä ympyrä tai joka suuntaan osoittava epämääräisyys; tietystikin työn viimeistelyllä eli pingotuksella ja mahdollisella höyryttämisellä saa paljon aikaan.

Jos taitaa virkkauksen perussilmukat, pääsee varmastikin alkuun ainakin kirjan helpoiksi luokitelluista malleista, ja toisaalta näistä silmukoista ja niiden yhdistelmistä on kirjan lopussa selkeät ohjepiirrokset. Keskitasoisissa ja haastavissa malleissa onkin sitten mitä moninaisimpia erikoisuuksia, kuten eri tavoin kolmiulotteisia kuusikulmioita. Väreillä, joiden käytössä Morgan on erityisen taitava, on tietysti suuri merkitys, ja valitettavasti me suomalaiset tavisvirkkaajat joudumme tyytymään paljon vaatimattomampiin värikarttoihin kuin kirjassa käytetyssä Cascade 220 -langassa on; kyseistä lankaahan ei meillä ole kovin helposti saatavissa kuin joissakin harvoissa kaupoissa.

Mitä sitten tehdä näistä kuusikulmioista? Kirja tarjoaa muutaman malliehdotuksen, mutta ehkäpä luontevimmin niistä syntyy langasta riippuen erilaisia huiveja tai peittoja. Mutta vain mielikuvitus on tietysti rajana.