Paula Bulling: Aamuvirkkujen maassa

Kansi: Paula Bulling: Aamuvirkkujen maassa

Ajankohtaista sarjakuvaa turvapaikanhakijoista. Aamuvirkkujen maa on tosin Saksa, tarkemmin Saksi-Anhalt, jossa sarjakuvapiirtäjä Paula Bulling tutustui turvapaikanhakijoihin vuonna 2012 osana Goethe-instituutin Comic-Transfer-ohjelmaa, jossa sarjakuvantekijät matkustivat Euroopassa ja Lähi-Idässä tutustuen turvapaikanhakijoiden tilanteeseen.

Vuonna 2012 Saksassakaan ei oltu vielä nähty nykyistä turvapaikanhakijoiden vyöryä, mutta ongelmat olivat jo samoja kuin nyt. Bulling kritisoi varsinkin pakolaisten liikkumisenvapauden rajoittamista. Vastaanottokeskukset ovat syrjässä kaikkialta, joten minkäänlainen normaali elämä on vaikeaa. Pakolaisten liikkumista osavaltioiden välillä on myös rajoitettu.

Näkökulma on henkilökohtainen, Bulling on itse teoksensa päähenkilö. Bulling käsittelee myös sitä, mikä oikeus hänellä on ulkopuolisena kertoa muiden ihmisten elämästä. Onko Bulling vain valkoinen tutkimusmatkailija, joka kuvailee jotain vierasta, tarkastelee pakolaisia ulkopuolelta? Kysymys on aiheellinen.

Piirrosjälki on karua ja luonnosmaista. Sopiihan se hyvin yhteen aiheen ankeuden kanssa. Albumin myyntituotot menevät lyhentämättöminä SPR:lle turvapaikanhakijoiden auttamiseen.