Merja Jalo: Aavekartanon salaisuus

Aavekartanon salaisuus

Aavekartanon salaisuus on osa Nummelan ponitalli -hevoskirjasarjaa. Tallin porukka pääsee erääseen kartanoon ratsastusleirille. Huhut kertovat, että kartanon entinen omistaja kummittelee siellä, mikä aiheuttaa omat juonenkäänteensä kirjaan.

Vaikka kyse onkin hevoskirjasarjasta, tässäkään osassa ei päästä ratsastamaan lähes ollenkaan, vaan juonen pääpaino on ihan muualla. Toiset lukijat varmaan pitävät näistä seikkailullisemmista osista enemmän, kun taas toiset kaipaavat mukaan enemmän hevosia ja ratsastusta.

Sarjan pitkäikäisyydestä huolimatta kirjailijalla tuntuu edelleen riittävän virtaa ja uusia ideoita jatkamiseen. Laatukaan ei tunnu huonontuneen vuosien varrella. Hetkisen aikaa tosin mietin, että ikään kuin jännitys ja seikkailu olisivat lisääntyneet kirjoissa, samalla kun ratsastus on vähentynyt. Pitkästä aikaa voisinkin välillä tarttua niihin vanhempiin osiin.

Veera