Asta Raami: Älykäs intuitio : ja miten käytämme sitä

Älykäs intuitio

Asta Raami on intuitiosta väitellyt tutkija. Nyt hän avaa innostuneesti (ja innostavasti) tätä jokaiselle meille syntymälahjana tullutta huonosti tunnettua mekanismia. Jos intuition valjastaa käyttöönsä, voi siinä piillä valtavat voimavarat, Raami kirjoittaa.

Intuitio on tosiaankin vaikea käsite, eikä sen tutkiminenkaan ole erityisen yksinkertaista. Asta Raamin Älykäs intuitio ja miten käytämme sitä on kuitenkin kunnianhimoinen yritys aiheen kansantajuistamiseksi. Jo pelkkä käsitteen määrittely on haastavaa: intuitio oikeastaan pakenee sanoja. Se on tuntemus, varmuus, mielen tai kehon tilaa, hiljainen vinkki, yllättävä suora tietäminen, mitä vielä. Se on henkilökohtainen, mutta voi välittyä myös “samalla taajuudella” olevalle henkilölle. Se kaihtaa luonnontieteen tarkkuutta ja toistettavuutta, mutta toisaalta se voi antaa hetkessä paljon enemmän informaatiota kuin pitkällinen koesarja tai paksu kirja.

Asta Raami ei halua tuputtaa intuitiota kenellekään, mutta hän kertoo lukuisin esimerkein tilanteista, joissa se on häntä ja hänen haastateltavien auttanut. Hän on haastatellut laajan joukon ihmisiä kirjaansa varten, maallikoita ja intuitiokurssien opiskelijoita, luovien alojen ammattilaisia ja mediapersoonia kuten Mikael Jungneria ja Esa Saarista. Raami myös kertoo lukuisista sopivista harjoitteista, joilla omalle intuitiolleen voi alkaa herkistyä. Oman itsen kuuntelussa on paljon samaa kuin tietoisen läsnäolon harjoittelussa ja meditaatiossa, joiden nimiin monet länsimaiset lääkäritkin nykyään vannovat.

Itse olen melko skeptinen huonosti määrittyviä tieteitä kohtaan, mutta jotenkin Älykäs intuitio ainakin suurimmaksi osaksi voitti minut puolelleen. Vaikka kaikkea hehkutusta ja suoranaista intuitiouskoa (lähinnä haastateltavien; Raami itse pitää suurimmalta osin myös tiettyä epäilyä yllä) en jaksanutkaan ihan vakavasti ottaa, oli kirjassa paljon hyvää ja välittömästi omaan elämään sovellettavaa tietoa. Kannattaa tutustua!