Didier Conrad ja Jean-Yves Ferri: Asterix ja Caesarin papyrus

Asterix ja Caesarin papyrus

Julius Caesar kirjoitti kirjan Gallian valloituksistaan. Caesarin neuvonantaja Promoplus ehdottaa, että luku vastoinkäymisistä Armorican voittamattomien gallialaisten kanssa poistetaan kirjasta, jotta vaikutelma on parempi. Caesar innostuu ajatuksesta, vaikka ei aluksi haluaisikaan vaientaa historiallista totuutta.

Luku ei kuitenkaan häviä iäksi. Historian säilyttämiseen mieltynyt kirjuri nappaa yhden kopion luvusta talteen ja toimittaa sen gallialaiselle tiedonvälittäjälle Polemixille, joka puolestaan päätyy turvaan… no, arvatkaapa mihin gallialaiseen kylään. Seuraa kommelluksia, muutama turpasauna roomalaisille ja itse Caesarin väliintulo, mutta lopulta Caesarin papyrus päätyy sinne minne pitääkin – ja tarina voittamattomista gallialaisista druidien kollektiiviseen muistiin, josta se lopulta päätyy sukupolvien suullisen perinteen myötä eräiden sarjakuvapiirtäjien materiaaliksi!

Ferri ja Conrad ovat kehitelleet varsin mainion Asterix-tarinan. Moderneista aineksista on tehty hauska, perinteinen Asterix-tarina, jossa on kaikenlaista tuttua ja turvallista uudesta aiheesta. Asterix ja Caesarin papyrus on kelpo tarina, josta pidin selvästi enemmän kuin Ferrin ja Conradin edellisestä, Asterix ja piktit.