Tiina Hotti, Elina Järvi ja Olga Poppius: Error : mielen häiriöitä

Error : Mielen häiriöitä

Erään tutkimuksen mukaan jopa puolet suomalaisista sairastuu psyykkisesti jossain elämänsä vaiheessa. Näin voidaan ajatella, että välillisesti mielenterveyden ongelmat koskettavat meitä kaikkia. Mielen sairauksiin suhtautuminen on vaihdellut aikojen kuluessa: niitä on milloin demonisoitu, milloin romantisoitu.

Error : mielen häiriöitä kertoo viidentoista psyykkisesti sairastuneen tarinan. Mukana on aivan tavallisia suomalaisia, mutta myös joitakin julkisuuden henkilöitä, kuten Herra Ylppö, Alexi Laiho Children of Bodomista ja Marko Annala Mokoma-­yhtyeestä. Sairauksien kirjo kulkee laidasta laitaan: masennus, skitsofrenia, kaksisuuntainen mielialahäiriö, syömishäiriö, persoonallisuushäiriö. Tekstit ovat kirjan kirjoittajien laatimia, mutta uskoakseni niissä kuuluu hyvin kunkin haastateltavan oma ääni; kirjan herkkien valokuvien takana ovat Olga Poppius ja Pasi Murto.

Kirja on saanut jo melko paljon huomiota julkisuudessa, mikä osittain johtuu tietysti mukana olevista julkisuuden henkilöistä ja ehkäpä heidän herättämästään tirkistelynhalusta, kuten voisi vähän ilkeästi ajatella. Joka tapauksessa Error : mielen häiriöitä on arvokas kirja, sillä se kertoo vaikeasta aiheestaan kauniisti, kiihkoilematta ja ennakkoluuloja riisuen. Näin avoimesti, omilla kasvoillaan ja nimellään esiin tuleminen on vaatinut haastateltavilta suurta rohkeutta.

Useat suomalaiset julkisuuden henkilöt ovat jo aiemmin antaneet kasvot masennukselle ja siitä on tullut jossain mielessä hovikelpoista, mutta esimerkiksi persoonallisuushäiriöt ja skitsofrenia ovat tässä suhteessa pysyneet paljon salatumpina. Error­-kirjassa epävakaasta persoonallisuudesta kertoo Gimmel-­yhtyeestä ja soolouraltakin tuttu Jonna; hän tosin kertoo puhuneensa häiriöstään avoimesti vuosien varrella, mutta se onkin sitten usein kääntynyt häntä vastaan: ”On sanottu, että piiloudun diagnoosin taakse ja ajattelen, että toisten täytyy vain kestää. Ei pidä paikkaansa. Olen kertonut, jotta toisten olisi helpompi ymmärtää minua.”

Ehkäpä yhden ihmisen kertomus häiriöstään, olkoon se mikä tahansa, voi auttaa laajemminkin ymmärtämään ihmisen elämän ja mielen moninaisuutta.