Raija Hentman: Etelä-Suomen retkeilyopas

Etelä-Suomen retkeilyopas

Etelä-Suomen retkeilyopas esittelee retkeilyreittejä, luontopolkuja ja muinaispolkuja noin sadan kilometrin säteellä Helsingistä.

Luonnossa liikkuminen on monelle suomalaiselle tärkeää ja jo tutkitustikin stressiä vähentävää, mutta itse ainakin usein jämähdän niille entuudestaan tutuille poluille ja reiteille, vaikka Suomen luonto tarjoaisi lukemattoman määrän eri retkeilykohteita. Usein näitä kohteita on vain hankala löytää tai edes saada tietoa niiden olemassaolosta. Tähän ongelmaan Raija Hentmanin retkeilyopas tarjoaa ratkaisun Etelä-Suomen osalta, sillä kohdeselostusten lisäksi kirja tarjoaa tuhdin tietopaketin, selkeitä karttoja ja houkuttelevia kuvia kohteistaan. Retkisuunnitelmia tehdessä avuksi ovat myös reittien pituuden ja vaativuuden arvioinnit sekä kulkuohjeet paikalle löytämiseksi.

Muutama kohteista oli itselleni tuttu entisestään, ja täytyy tunnustaa että olisin saanut reiteistä paljon enemmän irti ja säästynyt turhilta harhailuilta, jos tämä kirja olisi ollut jo matkassani. Toivoisinkin että tällaisia oppaita saataisiin koko Suomen osalta, sillä ne ovat paitsi retkeilijöille suuri ilon lähde, tärkeitä myös Suomen luonnon ja historian tallentamisen kannalta.

Salla P.