Kansi: Joanna Nadin: Hanki elämä, Rachel Riley — traagisen tavallinen päiväkirja

Joanna Nadin: Hanki elämä, Rachel Riley — traagisen tavallinen päiväkirja

kirjoittanut Irja15.2.2009

Rachel saa joululahjaksi parhaalta ystävättäreltään päiväkirjan, josta muodostuu siis traagisen tavallinen päiväkirja, ainakin sen kirjoittajan mielestä. Rachel on mitä tavallisimman keskiluokkaisen perheen tavallinen nuori, jolle ei tapahdu mitään. Elämä on tylsän tavanomaista ja angstista, joten hän päättääkin muuttua itse — hän haluaa olla traaginen kirjallisuuspersoona.

Sekin on vaikeaa, koska Rachel asuu pienessä englantilaisessa kylässä eikä muutosta Lontooseen yllättäen tulekaan mitään. Vanhemmat ovat niin-vanhempia; äiti hiukkasen tiukkapipo huolehtija, isä vähän näkymätön ja pikkuveli hobittifani ja kiusankappale. Lisäksi perheessä on väliaikainen yrjöilevä adoptiokoira ja hetkittäin muutakin väkeä, joka aiheuttaa vauhtia ja omituisia tilanteita. Koulussa taas välillä ollaan ystäviä, välillä ei. Tunteet kuohuvat puolin jos toisin, paras ystävä voikin olla hurja vihollinen. En paljastele tässä juonta sen enempää.

Totean vain, että tämä on ihan lukukelpoisa opus, jonka voisi hankkia nuorelle, joka jo lukee ns. oikeita kirjoja. Sopisi taatusti esimerkiksi joidenkin kammottavien tv-sarjoista tehtyjen kirjojen tilalle. On tässä ainakin reilusti luettavaa, välillä ihan fiksuja oivalluksia, pikkuisen politiikkaakin, paljon kouluasiaa, herkullisia väärinkäsityksiä ja hihityttäviä luonnehdintoja. Ahmimisikäiselle varmasti aivan makupala!

Itse asiassa, on pakko tunnustaa, että itsekin hihittelin parissa kohdassa. Tunnistin jopa itseni tuon ikäisenä, kaikki oli joko kamalan ihanaa, kamalan kamalaa tai kertakaikkiaan kammottavaa, noloa tai vain tylsää. Päiväkirja on aika kilttiä tavaraa eli mitään pahennusta herättävää ei ole joukkoon eksynyt — no ensimmäiset alkokokeilut, suukot ja niin edelleen toki kuuluvat asiaan. Kirjalla ei ehkä ole varsinaista sanomaa, mutta pienistäkin asioista voi joskus olla iloinen ja kurjakin juttu voi kääntyä parhain päin. Uskoisin tämän jopa ihastuttavan joitakin. Mutta, kuten sanottua, tämän voisi antaa tytölle, jolla ei vielä ole valmiita lukumieltymyksiä. Hyvin ja sujuvasti kirjoitettua, mietittyä ja nuorille sopivaa menoa.

PS: Rachelin kansitekstin mukaan kirja on ehdottomasti kielletty alle 13-vuotiailta ,D Itse suosittelen tätä jopa hiukkasen nuoremmille…

Kuka vinkkaa? Irja

Osuuskumma

Osta kirja itsellesi – kun ostat näiden linkkien kautta, tuet Kirjavinkkien toimintaa

Nämä linkit ovat affiliate-linkkejä. Jos ostat kirjoja näiden linkkien kautta, Kirjavinkit.fi saa osan myyntituloista korvauksena. Näillä rahoilla maksetaan palvelimen kustannukset ja toimitussihteerin palkkio.

Katso myös

Kansi: Kirottu
Kansi: Jere : Zombievanhemmat ja muutakin toivoa paremmasta maailmasta

{ 10 kommenttia… lue ne alta tai lisää omasi }

Laura heinäkuu 4, 2009 17:47

Ihan hauska kirja, mutta kuten ennenkin nuorten kirjoissa, raivostuin kliseiseen nuorisokuvaan. Päähenkilöksi on valittu käsittämättömän tyhmä ja raivostuttava tyttö.

ihminen... kenties :DD tosi hauskaa... elokuu 15, 2009 20:37

tosi hyvä ja hauska kesä kirja, siitä vaan lukemaa! :D

Anskuu syyskuu 25, 2009 13:15

Iha loistava, lukekaa! Ja sinä Laura, ei Rachel on raivostuttava D:

Rico marraskuu 1, 2009 13:47

varmasti hyvä kirja <3 ajattelin itse ostaa huomenna sen ja päätin tulla lukemaan vähän entuudestaan siitä. onkohan noin että se Rachel olis raivostuttava ja millähän laitta sitten ?! en usko :D siis kannattaa lukea??

Kirjan keskivaiheilla oleva tyttö marraskuu 15, 2009 20:12

Mun mielest tosi hyvä kirja, vaik puhutaanki välil vähä liikaa aikuisten juttuja!

Sampsa joulukuu 25, 2009 15:45

Oli tosi hyvä kirja! Ei kestäny kauan ennen ku sain sen luettuu!

Irja joulukuu 29, 2009 07:39

Voinkin jo kertoa kaikille kirjasta pitäneille, että luvassa on jatkoa Rachelin päiväkirjaan heti vuoden 2010 keväällä!

reetta joulukuu 8, 2010 16:57

ihan kiva mutta en suosittelisi sitä alle 13 vuotiaille. jos olisin 13 vuotias en haluaisi asua lontoossa jos siellä arvostetaan vain sitä kuinka monen kanssa on tehnyt seksiä. kirja on hauska mutta jokin ärsyttää siinä minua…

mehukatti maaliskuu 24, 2012 14:33

Kirja on superhyvä eikä liian aikuismainen, olen lukenut kaikki sarjan 4 kirjaa ja ne kaikki ovat tosi hauskoja. Kyllä kaikissa nuorten kirjoissa puhutaan vähän seksistä, ei siltä voi välttyä. Odotan innolla 5. kirjaa. :)

Jonna syyskuu 17, 2014 04:09

Olen lukenut yhteis niteen hanki elämä ja haku päällä Rachel Riley pidin ,edustan lukutoukiin kuuluviin nuoriin,kirja sopii minusta juuri meille 14-16v minusta nuoremmat ei ehkä ihan ymmärrä niit juttui eikä esim jaksa lukea paksua yhteis nidettä yli 600sivuineen.Minusta oli mukava kesällä mökillä aina kun ei polskutellu sisarusten ja serkkujen kaa järvessä löhötä riippukeinussa ja syventyä tähän opukseen.Sain kirjan synttärilahjaksi kesä lukemiseksi. Tykkään Rachel Rileyn tavasta kirjoittaa päiväkirjaansa, ja juuri niistä asioista jotka ovat meille nuorille tärkeitä ja elämän rutiinia. Annan kirjalle 9+arvosanaksi.Kirjan huumorikin on mukavaa.

Kommentoi merkintää

Seuraa Kirjavinkkejä Twitterissä Seuraa Kirjavinkkejä Facebookissa Seuraa Kirjavinkkejä sähköpostilla