Suomalainen kirjakauppa
Kansi: Kate Atkinson: Hävityksen jumala

Kate Atkinson: Hävityksen jumala

kirjoittanut Mikko28.1.2016
Kustantamo S&S, 2016
Alkuteos: A God in Ruins (Doubleday, 2015)
Kääntäjä: Kaisa Kattelus

Kate Atkinsonin Elämä elämältä oli upea teos, yksi vuoden 2014 vaikuttavimpia kirjoja. Elämä elämältä kertoi Ursula Toddin monista mahdollisista elämistä ja siinä sivussa kuvasi, millaista oli elämä Lontoossa toisen maailmansodan pommitusten keskellä.

Hävityksen jumala on itsenäinen sisarteos, joka nostaa näyttämölle edellisestä kirjasta tutun Ursulan veljen Teddyn. Tämäkin kirja kertoo sodasta ja pommituksista, mutta näkökulma on toinen: Teddy on pommikonelentäjä, joka yö toisensa jälkeen lentää pommittamaan Saksaa raunioiksi. Siinä missä Elämä elämältä pohjusti sodan syttymistä, Hävityksen jumala käsittelee myös sodan seurauksia.

Elämä elämältä oli rakenteeltaan kokeileva, eikä Hävityksen jumalakaan suoraviivaisesti etene, vaan tarina poukkoilee kronologisesti hieman miten sattuu, kertoen milloin sotavuosista, milloin Teddyn vanhuusvuosista, milloin lapsuudesta Fox Cornerissa. Atkinsonilla on miellyttävä tapa mainita joku yksityiskohta ja palata siihen sitten myöhemmin perinpohjaisemmin ja yleensä jostain toisesta näkökulmasta. Lukija pidetään myös jatkuvasti hyvin selvillä siitä, missä tarina menee.

Tammikuu on hädintuskin puolessa kun tätä kirjoitan, mutta olen jo valmis nostamaan Hävityksen jumalan vuoden parhaiden lukukokemusten joukkoon.

Kuka vinkkaa? Mikko

Osuuskumma

Osta kirja itsellesi – kun ostat näiden linkkien kautta, tuet Kirjavinkkien toimintaa

Nämä linkit ovat affiliate-linkkejä. Jos ostat kirjoja näiden linkkien kautta, Kirjavinkit.fi saa osan myyntituloista korvauksena. Näillä rahoilla maksetaan palvelimen kustannukset ja toimitussihteerin palkkio.

Katso myös

Kansi: Salainen lasti : maailman vaarallisimmat salakuljettajat
Kansi: Isäasentoja
Kansi: Lääkäri
Kansi: Leena Kirstinä: Kirsi Kunnas : sateessa ja tuulessa
Kansi: Jonna Pulkkinen ja Katariina Vuori: Kourallinen tabuja : kertomuksia itsemurhasta

{ 0 kommenttia… lisää omasi }

Kommentoi merkintää

Seuraa Kirjavinkkejä Twitterissä Seuraa Kirjavinkkejä Facebookissa Seuraa Kirjavinkkejä sähköpostilla Kirjavinkkien Youtube-kanava