Hannu Mäkelä: Herra Huu, rouva Huu ja vauva Huu

Lastenkirjojen joukossa Herra Huu -sarja on jo jossain määrin klassikkoainesta, ainakin se on ollut suosiossa jo vuosikymmeniä. Ensimmäiset osata sarjasta julkaistiin jo 1970-luvun alussa, mutta niitä ei kuitenkaan ole ilmestynyt kovin tiheää tahtia. Kirja Herra Huu, rouva Huu ja vauva Huu on sieltä sarjan uudemmasta päästä. Kirjan päähenkilö Herra Huu pelottelee lapsia öisin, mutta silti pelkää itse ihmisiä jossain määrin. Hänen elämänsä muuttuu, kun paikalle ilmestyy rouva Huuksi itsensä esittelevä nainen, joka asettuu taloksi herran kotiin. Myöhemmin mukaan tulee myös vauva Huu, joka on varsin poikkeuksellinen lapsi.

Muistikuvani lapsuudesta on, etten pitänyt silloin Herra Huu -kirjoista. Tosin en edes ollut lukenut niitä kaikkia, ainoastaan ehkä pari osaa. Kuitenkin nyt vuosien jälkeen tartuin tähän yhteen kirjaan, kun löysin sen kirjastosta äänikirjana. Tuntuu siltä, että oli ihan hyvä antaa sarjalle uusi mahdollisuus. Eihän tämä ollutkaan huono kirja… En kuitenkaan ole varma, että ovatko muut kirjat samantyyppisiä vai eivät. Todennäköisesti aion silti lukea myös sarjan aikaisempia osia joskus tulevaisuudessa.

Veera