Sampo Korkeila: Illustrator CS6 vektorigrafiikka

Illustrator CS6 Vektorigrafiikka

CS6 on Adoben uusin ja järjestyksessään kuudestoista Creative Suite -ohjelmistopaketti. Illustrator CS6 on tämän ohjelmistopaketin vektorigrafiikka-ohjelma, jota käytetään yleisesti logojen piirtämiseen ja kuvituksiin. Vektorigrafiikalla tuotettu kuva muodostuu koordinaattipinnalle tehdyistä ankkuripisteistä, jotka yhdistetään vektoripoluilla. Keskeinen ero pikseligrafiikkaan nähden on se, että vektoroitua kuvaa pystytään skaalaamaan rajattomasti ilman että laatu kärsii.

Sampo Korkeilan Illustrator-oppaassa on neljä osaa. Ensimmäisessä luvussa kerrotaan ohjelman perusteet, ja toisessa käydään läpi tekstin ja kuvien käsittelyä. Kolmannessa osiossa kerrotaan ohjelman edistyneemmistä toiminnoista ja neljännessä Illustratorin yhteiskäytöstä muiden Adoben ohjelmien kanssa.

Opas on kauttaaltaan hyvin selkeä ja kuvitus tukee ohjeita. Erityisen päteviä ovat vihreät tietolaatikot, joissa on vihjeitä ja vinkkejä. Koska “Illu” on minulle tuttu ohjelma, käyn kirjan kanssa läpi niin sanottuja vaativimpia, edistyneempien käyttäjien harjoituksia. Kuvitukset onnistuvat. Ainoa töyssy matkassa on Gradient Mesh -tool. Työskentely ei suju ihan niin kuin eräässä suomenruotsalaisessa askarteluohjelmassa. Lieneekö sitten vika ohjeissa vai käyttäjässä. En tiedä.

Kaiken kaikkiaan Illustrator-opas on taattua Docendon laatua. Suosittelen perusoppaaksi niille, jotka haluavat oppia käyttämään ohjelmaa. Opasta voi hyvin soveltaa myös CS5-ohjelmaversion kanssa. Uusista CS6-ominaisuuksista on aina kerrottu erikseen. Jos omistaa piirtolevyn ja edes vähän piirustustaitoa, Illustratorista ja tästä oppaastakin saa vielä enemmän irti. Lopulta vain mielikuvitus asettaa työskentelylle rajat.