Laurie Helgoe: Introversion voima

Kansi: Laurie Helgoe: Introversion voima

Tässä kirjassa on paljon samaa kuin pykälää-paria suositummassa Susan Cainin Hiljaiset-kirjassa: käsillä on amerikkalainen opaskirja introverteille, jotka miettivät, miten selviytyä maailmassa, joka tuntuu olevan tehty ekstroverttien ehdoilla.

Suomalaiselle lukijalle näkökulma on lähtökohtaisesti vähän outo. Vaikka Suomessakin pidetään ekstroverttejä luonteenpiirteitä arvossa, yhteiskunta on silti toisenlainen – ja tässäkin kirjassa mainitaan Suomi ja muut Pohjoismaat introverttien paratiiseina.

Kirja on parhaimmillaan niille, jotka ovat ihmetelleet, mikseivät sovi muiden odotuksiin. Vaikka introverttejä on ilmeisesti jokseenkin yhtä paljon kuin ekstroverttejä, moni asia tuntuu toimivan ekstroverttien ehdoilla. Tästä kirjasta voi saada voimia elää omien taipumustensa mukaisesti. Samoin kirjaa voi suositella ekstroverteille, jotka elävät introverttien kanssa – tämä voi olla hyvinkin valaiseva teos.

Itsensä löytäneille ja tunteville introverteille kirja tarjoaa vähemmän; monet käytännön esimerkit eivät ainakaan minun kohdallani koskettaneet millään tavalla.