Susan Pinner: Isoäidin neliöt ja uudet kuviot : 20 virkkausideaa tossuista tyynyihin

Isoäidin neliöt ja uudet kuviot

Virkkaus on kiva kesäkäsityö: se on usein neuletta helpompi ottaa mukaan joka paikkaan, kun silmukat eivät putoile, ja kun se vielä usein tehdään puuvillaisista langoista, eivät kädetkään hikoa niin paljon. Sekä villa-­ että puuvillalangoista toteutettuja hauskoja ohjeita on Susan Pinnerin kirjasssa Isoäidin neliöt ja uudet kuviot; siinä erilaisista ruuduista, kolmi-­ ja kuusikulmioista sekä ympyröistä on tehty vaikkapa tossuja, tyynynpäällisiä ja pieniä pussukoita.

Kirja on kesävirkkaajalle oikein mukava. Sen ohjeissa on etäännytty – onneksi – aika kauas perinteisen isoäidinneliön yksitotisuudesta. Suurin osa malleista ja niihin käytetyistä väreistä on oikein kauniita ja silmään sopivia ja lisäksi suhteellisen helppoja ja nopeita toteuttaa. Pelkkä mielikuvitus on sitten rajana, mihin niitä käyttää ja millaisista väreistä itse kukin pitää. Koska olen virkattujen torkkupeittojen ystävä, saatoin vain kuvitella, millaisia peittoja voisi halutessaan virkata kirjan tyynynpäällisohjeista, joissa olin näkevinäni etäisiä kaikuja nyt niin suositusta mandalavirkkauksesta. Malleissa on käytetty yleensä paksuhkoja lankoja, noin nelosen koukulla virkattavia, mutta voihan sitäkin soveltaa oman mielen mukaan. Lisäksi mukana on aina tarpeellinen osuus virkkauksen perusohjeita.

Hyvä kirja siis, ja kuviltaan ja värimaailmaltaan silmiähivelevän kaunis.