Max Manner: Jääkyynel

Kansi: Max Manner: Jääkyynel

Max Manner jättää tavanomaisen Turun ja siirtyy pohjoiseen. Kaksi nuorta naista katoaa Lapissa. Naiset lähtivät sesonkitöihin Suomulla olevaan hotelliin. Toinen tytöistä löytyy metsästä jäätyneenä ja silvottuna. Paikallispoliisi ei tehtävästä selviä, joten apua pyydetään Turusta.

Tehtävään haluttaisiin vanha tuttu Stein Storesen, mutta hän on kadonnut, joten hommiin lähtee niin ikään aiemmista Mannerin kirjoista tuttu Meeri Tarvainen. Storesenkaan ei lopulta malta pysyä poissa, vaan ilmestyy Lappiin auttamaan tutkinnassa. Rikostutkinta osoittautuukin mutkikkaaksi hommaksi, hotellin henkilökunta on vaitonaista, Tarvainen sairastuu vakavasti ja Storesenkin joutuu yllättäen matkailemaan Murmanskiin. Paikalliset olosuhteetkaan eivät helpota tehtävää.

Lappi on mukavaa vaihtelua Turulle ja henkilökaartikin on saanut vähän päivitystä, kun Meeri Tarvainen nousee kirjassa aikaisempaa isompaan rooliin. Hyvä juttu. Ei hullumpi dekkari, mutta jos aloittelet Mannerin dekkareihin tutustumista, suosittelen aloittamaan vähän aikaisemmista, vaikkapa ensimmäisestä Storesen-dekkarista Vapauttajasta.