Kansi: Marc Spitz: Jagger

Marc Spitz: Jagger

kirjoittanut Irja30.4.2012
Otava, 2012
Alkuteos: Jagger: Rebel, Rock Star, Rambler, Rogue (Gotham, 2011)
Kääntäjä: Sami Heino

Tämä tuntuu jo alusta alkaen hivenen poikkeavalta elämäkerralta – ei sensaation vivahdusta, ei kovin runsaasti kuvamateriaalia eikä mitään glamouria tai hehkutusta.

Tämä kirja on juuri sitä, mistä se kertookin. Se kertoo miehestä nimeltä Mick Jagger. Nuoruusvuodet keskiluokan asuma-alueella, pyrkimykset parempaan. The Rolling Stonesin syntyminen ja ensiesiintyminen, levytykset sekä yhtyeen pitkä taival. Paljon analysoidaan myös kappaleita sekä niiden nyansseja ja saattamista valmiiksi. Yhtyeen ihmissuhteita, kiertueita sekä muuta siihen liittyvää käydään myös läpi, tärkeimpänä ehkä se, kumpi on kuningas: Mick Jagger vai Keith Richards?

Pääosa on kuitenkin Jaggerilla. Millainen Mick Jagger todella on? Häntä on sanottu laskemoivaksi, kylmäksi ihmiseksi, joka ei välitä kenestäkään. Hän on kuitenkin osoittanut lahjakkuutensa paitsi laulusolistina ja lauluntekijänä, myös näyttelijänä, elokuvaohjaajana ja liikemiehenä. Mitä hän oikein etsii? Sosiaalista hyväksyntää? Lisää rahaa? Vaiko lisää rakkautta? Turvaa maailmalta?

Tekijä pyrkii antamaan tähän vastauksen kirjallaan, johon hän on haastetellut niin ystäviä kuin vihamiehiäkin, entisiä naissuhteita ja nykyisiä kavereita. Kaikkia, jotka ovat olleet tekemisissä henkilön – ei siis ilmiön – kanssa. Elämäkerta tuntuu pyrkivän pysyttelemään totuudessa ja siksi se onkin hieman poikkeuksellinen. Ei suuria skandaaleja, ei myöskään selittelyä. Tekijä on yrittänyt selvittää kaikkea tapahtunutta usemmasta eri lähteestä ja kirja onkin hyvin uskottava ja rehellisen oloinen. Ehkä jopa siinä määrin, että välillä se sortuu hieman liikaa pedanttiseen asiallisuuteen ja vakuuttelun puolelle. Tämä on ehkä enemmänkin analyysi kuin elämäkerta. Kirjan voi nähdä myös selkeäksi vastaiskuksi viime vuonna ilmestyneelle Keith Richardsin elämäkerralle, jossa Jaggeria armotta pilkattiin ja ivattiin.

Kuitenkin Mick Jagger on ehdottomasti tämän kirjan arvoinen. Tekijältä tämä puolestaan on mukavan poikkeava elämäkerta, joten itse suosittelen tätä kaikille rock-musiikista, Rolling Stonesista, elämäkerroista sekä yleensäkin rockin ympärillä pyörivästä bisneksestä, hyväksikäytöstä sekä tietysti fanikulttuuristakin kiinnostuneille. Hyvä elämäkerta miehestä, josta kaikilla on taatusti oma mielipiteensä. Tässä on lähes paljaana, ehkä, se oikea ja aito Mick Jagger!

Kuka vinkkaa? Irja

Osuuskumma

Osta kirja itsellesi – kun ostat näiden linkkien kautta, tuet Kirjavinkkien toimintaa

Nämä linkit ovat affiliate-linkkejä. Jos ostat kirjoja näiden linkkien kautta, Kirjavinkit.fi saa osan myyntituloista korvauksena. Näillä rahoilla maksetaan palvelimen kustannukset ja toimitussihteerin palkkio.

Katso myös

Kansi: Tieteiskirjailuja: Spekulatiivisia käsitöitä
Kansi: Taking Woodstock : Rakkauden vallankumous

{ 0 kommenttia… lisää omasi }

Kommentoi merkintää

Seuraa Kirjavinkkejä Twitterissä Seuraa Kirjavinkkejä Facebookissa Seuraa Kirjavinkkejä sähköpostilla