Jakob Martin Strid: Jättipäärynä joka kasvoi talon kokoiseksi

Jättipäärynä joka kasvoi talon kokoiseksi on paksu kuvakirja, joka sisältää seikkailutarinan. Poutarannan kaupungissa asuvat Miksu-kissa ja Sebastian-norsu. He saavat pullopostia kadoksissa olleelta pormestarilta salaperäiseltä saarelta. Postin mukana tulee siemen, josta kasvaa päärynä ja joka sitten toimii kimmokkeena seikkailuun lähdölle.

Pidän tästä tosi paljon ja löysin tästä nyt uuden kohteen suosikkilistalleni. Olen aika varma, että olisin pitänyt tästä jo lapsena yhtä paljon. Kerrankin kuvakirja, joka on riittävän pitkä! Kirjan tarina on kiinnostava eikä se ole ennalta-arvattava. Isot ja värikkäät kuvat tuovat mieleen Richard Scarryn piirrokset. Kuvitus on ihanan luonnollinen eikä mikään kliininen tietokonetekele. Myös tekstin fontti on erikoinen käsinkirjoitetun oloinen ja tuo oman hauskan lisänsä kirjaan.

Tätä ei kannata suositella ihan kaikkein pienimmille lapsille, vaan sellaisille, jotka jaksavat kuunnella pidempääkin kirjaa. Tämä sopii tosi hyvin eri-ikäisille ja on hyvä valinta myös jo koulussa oleville lapsille tai jopa aikuisille. Tulisipa samanlaisia kirjoja lisää!

Veera