Toni Morrison: Jazz

Jazz

Toni Morrison on kuulunut lukulistalleni niin pitkään, että olen jo vallan unohtanut metsästää kirjailijan teoksia. Kun ystäväni kirjahylly pudotti käsiini Morrisonin kirjan, päätin, että aika on nyt. Jazz kertoo yhdestä aviokriisistä ja samalla tiettyyn sosiaaliluokkaan kuuluvien valkoisten ja mustien elämästä suurkaupungissa viime vuosisadan alkupuolella. Se on kertomus perheistä ja lapsuudesta ja tiivistelmä siitä, miten elämä ja ympäristö muuttavat ja muokkaavat ihmistä.

Kaikki alkaa siitä, kun keski-ikään ehtinyt Joe Trace hurahtaa nuoren tytön pauloihin ja pieneen lemmenseikkailuun, jolla on traagiset seuraukset. Joen vaimo Violet kantaa omia surujaan ja usein hänestä tuntuu, kuin hänen sisällään hengittäisi ja toimisi toinen ihminen. Tarinan aikana lukijalle avautuu näkymä molempien lapsuuteen, rakkauden alkuun ja ensimmäisiin vuosiin kaupungissa, jossa kaikki on mahdollista. Vuodet kuluvat ja puuduttavat ja yhtäkkiä ollaan pisteessä, jossa Dorcas-niminen heitukka keikauttaa pariskunnan elämän raiteiltaan.

Toni Morrisonin teos on rakenteeltaan jazz-musiikkia. Siinä on teema ja muunnelmia, ja välillä joukosta nousee uusia ääniä improvisoimaan oman soolonsa. Tracen pariskunnan lisäksi tarina kertoo muun muassa Alice Manfredista, joka on Dorcasin täti ja kasvattaja, Violetin mummosta sekä salaperäisestä Golden Graystä. Välillä lukija tuntee itseään harhautettavan, pian teema keriytyy taas yhteen ja kaikki sivupolut saavat merkityksensä. Teos on vähäeleisyydessään vaikuttava ja syvällinen eikä se sorru liioitteluun tai turhaan tunteellisuuteen.

Tarinan taustalla hengittää New York, jonka kaduilla taistellaan rotusortoa vastaan ja jossa naapureiden elämästä tiedetään kaikki. Vaikka Jazz kertoo myös miehistä, se on pohjimmiltaan naisten tarina. Äidit, mummot ja tädit toimivat nuorten tyttöjen kasvattajina ja suojelijoina, mutta kaupungin kadut ja kukonpojat houkuttavat. Jokainen perhe on omalla tavallaan erilainen ja silti sama. Nyt kun alkuun pääsin, minun on ehdottomasti etsittävä käsiini lisää Morrisonin tuotantoa.

Heidi V.

Kieleen ja kirjallisuuteen intohimolla suhtautuva Heidi Viherjuuri asuu ja työskentelee tällä hetkellä Saksassa. Innostuu tulevaisuuden klassikoista ja novelleista ja pitää kielitajuaan yllä lukemalla uutta kotimaista proosaa. Kaikki vinkit »