Arne ja Carlos: Joulupallot : yksi ohje, 55 mallia

Joulupallot

Kun ensimmäisen kerran, noin vuosi sitten, sain käsiini tämän norjalais-ruotsalaisen muotisuunnittelijapariskunnan teoksen, se herätti minussa lähinnä kansikuvaan perustunutta ohimenevää ihastusta. Hassunhauskaa söpöilyä, ajattelin, enkä aukaissut kirjaa.

Kun marraskuun alkupuolella nostin teoksen jälleen työpaikallani – kirjakaupassa – paremmin esille, selailin sitä hiukan. Ja niin siinä kävi, että joulupallot veivät minut mukanaan, miltei siltä seisomalta.

Perusohje on yksinkertainen, palloja neuloakseen riittää, että hallitsee kaikkein tavallisimmat silmukat. Tarkoin opastetun palloprosessin lisäksi kirjassa on annettu hyödyllisiä neulontavinkkejä.

Kirjan 55 erilaista joulupallomallia on jaettu teemoittain aina joulun lähestymisestä joulun lopetukseen, väliin mahtuu paljon muuta eläimistä uskonnollisiin aiheisiin. Luulen, että miltei jokainen onnistuu löytämään malleista omat suosikkinsa. Mikäli joulupallot sinänsä eivät kiinnosta, ovat kirjan neulemallit helposti hyödynnettävissä muihin neuletöihin.

Harmittaa, että tutustuin joulupalloihin vasta nyt, kun joulu on jo miltei oven takana. No, Arnen ja Carlosin tapaan voi joulua suunnitella koko vuoden eli ehkä jo ensi jouluna kuusemme valtaavat yksin joulupallot.

Suosittelen neuloville jouluihmisille tai niille, jotka pitävät vain joulusta tai neulomisesta. Joka tapauksessa: Hyvää joulua!