Niccolò Ammaniti: Juhla alkakoon

Fabrizio Ciba on bestsellerkirjailija ja Italian kolmanneksi seksikkäin mies. Hänellä on taito hurmata kansa ja etenkin naiset. Egoistinen Ciba tarvitsee kuitenkin jatkuvaa itsetunnonkohotusta ja viimeisestä kirjastakin on kulunut useampi vuosi, on siis aika tehdä jotain.

Abaddonin pedot on satanistiyhteisö, jonka keulahahmona puuhailee Saverio Moneta. Moneta on epäonnistunut työntekijänä, aviomiehenä ja isänä ja pedotkin ovat hajoamassa toimettomuuteensa. Italialainen miljardööri Chiatti on pistämässä pystyyn vuosisadan juhlat Rooman puistoon Villa Adaan, jonne on kutsuttu kaikki ja siellä jos mistä löytyy Saatanallekin uhrattavaa.

Juhla alkakoon kertoo vuorotellen Abaddonin pedoista ja Fabrizio Cibasta. Käänteet ovat mielenkiintoisia ja satiirisen hauskoja. Harvoin saa yllättyä näin positiivisesti kirjailijan kehittymistä ja paranemista. Juhla alkakoon oli ilo lukea, minkä lisäksi oli mahdotonta arvata mihin kaikki päättyy. Suosittelen etenkin mustan huumorin ystäville.

Paula

Paula on fanaattinen lukija ja yhtä aikaa on yleensä niin kaunoa kuin kaiken maailman tietokirjallisuuttakin luettavana. Paula etsii aina erikoisia lukukokemuksia, mutta silti joitakin lempikirjailijoitakin löytyy. Lukemisen lisäksi matkustelu ja kaikenmoiset käsityöt kuuluvat rakkaisiin harrastuksiin. Kaikki vinkit »