Sun-mi Hwang: Kana joka tahtoi lentää

Kansi: Sun-mi Hwang: Kana joka tahtoi lentää

Tähkä on häkkikana, joka ei enää pysty munimaan. Niinpä maanviljelijä heittää sen pois. Mutta Tähkä ei ole ihan vielä valmis kuolemaan: sillä on suuri haave. Kunpa se vielä saisi joskus hautoa omaa munaa, kasvattaa oman pienokaisen. Häkkikanalle, jonka munat viedään pois heti munimisen jälkeen, se on outo haave.

Eikä Tähkä mitään elämästä tiedäkään. Se kuitenkin ystävystyy sorsan kanssa, ja vaikka se tuleekin potkituksi maatilalta pois, on se hetken oikein onnellinen. Paha vain, että nurkilla vaanii aina vaarallinen näätä. Heikot yksilöt joutuvat näädän mahaan.

Korealaisen Sun-mi Hwangin pieni romaani Kana joka tahtoi lentää on ollut kotimaassaan bestseller vuosikausia. Se on kaunis ja yksinkertainen tarina eläimestä, joka oppii vähitellen oikean elämisen tavoille. Tähkä-kanan vaistot vievät sitä oikeaan suuntaan, jota se yrittää hahmottaa ja ymmärtää. Kyllä tämäkin kauniin vertauskuvallisen tarinan kanssa muutaman lukuhetken mielellään viettää. Suosittelen!

Tamperelainen opettaja Hannu Sinisalo tykkää jalkapallosta, kissoista ja lautapeleistä. Lukutottumuksiltaan Hannu on runsasruokainen klassikoista sarjakuviin ja dekkareista filosofiaan, mutta omimmillaan hän on viileän ironian ja älykkään huumorin parissa. Kaikki vinkit »