Martti Linna: Kasvuaikaa

Kansi: Martti Linna: Kasvuaikaa

Kasvuaikaa käynnistyy heti kättelyssä hyvin. Henkilöt esitellään niin, että he alkavat kiinnostaa. Poliisien keskuudessa lentää sarkastinen läppä ja pian tulee herra Ollikainen, joka tekee katoamisilmoituksen naapuristaan Paulasta. Mikä tekee Paulan katoamisesta mielenkiintoisen, on se, miten hänen miehensä on kysellyt vinkkejä Facebookissa vaimon tappamiseen?!

Sudenmaa työkavereineen alkaa tutkia tapausta, joka vaikuttaa melko omituiselta. Jännite säilyy koko kirjan ajan, enkä ainakaan minä osannut arvella loppuratkaisua. Paulan mies on hyvin yhteistyöhaluinen ja paljastuu entiseksi moottoripyöräjengiläiseksi. Nykyään hän on hyvin varakas, käärinyt rahat IT-yrityksellään. Hänellä on haaveena ekologinen kyläyhteisö, joka ei herätä kaikissa ihan samanlaisia haaveita.

Paulakin löytyy, mutta kuka päätti Paulan elämän?!

Martti Linna osaa pitää lukijan tyytyväisenä. Lyhyet kappaleet vaikuttavat niin, että on aina pakko lukea vielä seuraava. Lukuisat dialogit toimivat todella kätevästi ja luontevasti. Vähäeleinen huumori värittää tarinaa juuri sopivasti.

Rinnakkaisjuonena kulkee Sudenmaan oma elämä, jossa tytär aiheuttaa huolta. Mielenkiinnolla tulee jännättyä sitäkin, miten kaikki hissukseen menee. Viileät tapaamiset ex-vaimon kanssa ja lämpimämmät tapaamiset nykyisen naisystävän kanssa.