Kansi: Minna Canth: Kauppa-Lopo

Minna Canth: Kauppa-Lopo

kirjoittanut Kini5.3.2009
Weilin & Göös, 1889

Minna Canthin päivä lähestyy ja ajattelin tutkia hiukan, mitä Minna Canth on kirjoittanut. Kauppa-Lopo oli tarpeeksi ohut tutustumisen aloittamiseen. Kauppa-Lopo ilmestyi ensimmäisen kerran jo vuonna 1889 ja tässä pienoisromaanissa on vain 79 sivua. Se on nopeasti luettu, mutta kun sen on lukenut, jää sellainen olo, että olisi halunut lukea enemmän, paljon enemmän.

Heti alkuun minulle kävi niin, että olin jotenkin kuvitellut Kauppa-Lopon olevan mies. Se korjaantuu alkusivuilla. Jos katsoo kansikuvaa, niin nainenhan siinä. Kauppa-Lopo tosin kuvataan ulkoisesti erittäin vastenmieliseksi, likaiseksi ja haisevaksi. Vaikka se jotenkin inhottaa, niin hänen kiltti ja herkkä luonteensa on niin hämmästyttävää, huolimatta siitä, että Kauppa-Lopo istuu juomassa olutta kuin miehet.

Kauppiaan taidot Kauppa-Lopolla on melkoiset, sillä hän pystyy muuttamaan kaiken rahaksi. On erittäin supliikki ja hyvällä puhetaidolla myy ihmisille mitä tahansa. Kauppa-Lopon ansiosta Minna Canthiin tutustuminen jatkuu.

Kuka vinkkaa? Kini

Osuuskumma

Osta kirja itsellesi – kun ostat näiden linkkien kautta, tuet Kirjavinkkien toimintaa

Nämä linkit ovat affiliate-linkkejä. Jos ostat kirjoja näiden linkkien kautta, Kirjavinkit.fi saa osan myyntituloista korvauksena. Näillä rahoilla maksetaan palvelimen kustannukset ja toimitussihteerin palkkio.

Katso myös

Kansi: Yiyun Li: Kulkurit
Kansi: Nisun jyvä
Kansi: Nainen katolla
Kansi: Maan paino

Piditkö lukemastasi? Jos haluat lisää, tilaa vinkit sähköpostiisi, tilaa RSS-syöte, seuraa Kirjavinkkejä Twitterissä tai fanita Kirjavinkkejä Facebookissa.

Herättikö juttu mielipiteitä? Kerro mielipiteesi! Arvomme joka kuukausi kaikkien kommentin jättäneiden kesken kirjapalkinnon.

Kommentoi merkintää

Kommentoijien kesken arvotaan joka kuukausi kirjapalkinto. Jos haluat osallistua arvontaan, muista käyttää oikeaa sähköpostiosoitettasi, jotta voimme ottaa sinuun yhteyttä, mikäli voitat.

{ 1 trackback }

Seuraa Kirjavinkkejä Twitterissä Seuraa Kirjavinkkejä Facebookissa Seuraa Kirjavinkkejä sähköpostilla