Jojo Moyes: Kerro minulle jotain hyvää

Kerro minulle jotain hyvää

Jojo Moyesin romaani Kerro minulle jotain hyvää kertoo kahden hyvin erilaisen ihmisen tarinaa. Erinäisten sattumusten kautta tuttuun ja turvalliseen elämään keskittynyt Louisa päätyy henkilökohtaiseksi avustajaksi onnettomuudessa traagisesti loukkaantuneelle Willille, joka puolestaan on aiemmassa elämässän tottunut villeihin seikkailuihin ja vauhdikkaaseen työelämään.

Will on katkeroitunut kohtalostaan joutua loppuelämäkseen muiden avun varaan neliraajahalvauksen vuoksi ja Louisa puolestaan on eksyksissä oman elämänsä kanssa, koska ei tiedä mitä sillä tekisi. Yhteentörmäystä ei voi välttää, kun toisella olisi elämässään kaikki mahdollisuudet käsillä, mutta ei halua hyödyntää niitä, ja toisella taas olisi halu nauttia elämästä, mutta mahdollisuuksia hyvin rajallisesti. Yhdistävänä tekijänä Louisalla ja Willillä on molemmilla kysymys siitä, mikä tekee omasta elämästä elämisen arvoisen.

Kerro minulle jotain hyvää on hyvin kirjoitettu ja nautinnollinen viihderomaani, mutta samalla se on myös jotakin enemmän. Jojo Moyes on onnistunut luomaan romaanistaan hämmästyttävän yhdistelmän kevyttä viikonloppuviihdettä ja elämän suuria kysymyksiä. Näennäiseen keveyteensä nähden kirjan tapahtumat pyörivät ainakin omassa mielessäni paljon vielä lukemisen jälkeenkin, eikä lukija voi välttyä pohtimasta miten itse Willin tilanteessa toimisi. Kirja nimittäin herättää miettimään muun muassa sitä, onko elämä aina pyhää, ja saako oman elämänsä suhteen tehdä itsekkäitä ratkaisuja, vaikka rakkaat joutuisivat siitä kärsimään.

Aiemmin Jojo Moyesilta on suomennettu kirja Ole niin kiltti, älä rakasta häntä.

Salla P.