Antti Hyry: Kertomus

Kansi: Antti Hyry: Kertomus

Ytimekkäästi nimetty Kertomus on Antti Hyryn novellikokoelma, jossa on neljä novellia ja ”vapaamuotoinen proosateksti”, eli novellin mittainen teksti, jolta kuitenkin puuttuu tarinan rakenne.

Niminovelli ”Kertomus” kertoo alakouluikäisestä pojasta, joka odottaa joulua. Jouluvalmisteluihin kuuluu hevosen ruokkimista, joulukuusen hakemista ja askarteleepa poika kuuseen itse suunnittelemansa itsevalaisevan tähdenkin.

”Lamppu”, ”Oikeastaan ihminen” ja ”Olhavajoen törmällä” ovat tuttua aikuisen miehen elämää. Novelleissa käydään ostoksilla lampunvarjostinta ostamassa, matkustetaan junalla kohti pohjoista ja hierotaan tonttikauppoja, jotta saataisiin kalastusoikeuksia.

Novellien tyyli on tuttua vähäeleistä, mutta viehättävää Hyryä.

Kokoelman lopettava ”Mustan ojan vesi” on taiteellisempi elämys, jossa loikitaan havainnosta toiseen vapaamuotoisesti, assosiaatioita pitkin. Se on kuin kooste Hyryn romaanien satunnaisista luontoelämyksistä, ladottuna yhdeksi kokonaisuudeksi. Lopputulos on hurmaava.

Hyry ei ole romaanimitassakaan monisanainen kirjailija, joten sikäli en koe novellimitalle suurempaa kaipausta, mutta toimii Hyryn ilmaisu toki näinkin.