Bjørn Simonsen ja Per Simonsen: Kesytön erämaa : vaellus Norjan halki

Kesytön erämaa

Kesällä 2006 veljekset Per ja Bjørn Simonsen päättävät lopultakin lähteä kauan suunnittelemalleen vaellukselle. He aikovat vaeltaa kotimaansa Norjan läpi pohjoisesta etelään ja takaisin. Matkan on toki tehnyt moni muukin, mutta he aikovat toteuttaa sen omalla tavallaan. Lähtöä on ennakoitu ja suunniteltu jo pitkään, siihen on valmistauduttu vuoden verran ja molemmilla on vaelluskokemusta jo aivan nuoresta lähtien.

Varsinaisina esikuvinaan heillä ovat Lars Monsen sekä Trond Strømdahl,  sankarinsa he muuten tapaavatkin matkallaan… Veljekset eivät elä tiukkojen aikataulujen mukaan vaan lähtevät liikkeelle avoimin mielin tarkoituksenaan kokea uusia asioita ja tilanteita, kalastaa kalattomaksi väitetyissä järvissä, tavata uusia ihmisiä ja vaikka vain lepuuttaa päivän tunturivarvikossa, jos siltä tuntuu. Suurimman osan matkaa heillä on mukana myös kaksi koiraa, jotka ovat melkoisia tuttavuuksia hekin.

Luonto on aina elämys ja sitä se on jopa pojille, jotka ovat jo ehtineet nähdä yhtä ja toista. Rasitus iskee välillä, varusteet eivät riitä tai ovat epäasianmukaiset juuri siihen tilanteeseen ja eikö vain veljesten välinen kilpailuviettikin iske välillä. Sää yllättää sinä vuonna kaikki, myös vaeltajat. Kuitenkin parhaita hetkiä ovat upea luonto ja ihmiset, jotka pyyteettömästi tarjoavat apua, ruokaa sekä majoitusta…

Kirja on selkeästi kirjoitettu suurella rakkaudella vaeltamiseen ja luontoon. Se tuo elävästi silmien eteen koskemattoman lumen ja kihelmöivän kirkkaat järvet, mutta myös voimansa näyttävän lumimyrskyn ja kevään tulon, joka hankaloittaa yllättäen etenemistä. Kirja on myös hauska, monellakin eri tavalla. Syöminen on tärkeää ja tankkaamista kuvataankin usein varsin yksityiskohtaisesti – ruokailuhan on toki mukavaa! Matkalla tavatut ihmiset ovat pääosin mukavia ja heistä on useita mielenkiintoisia henkilökuvauksia. Esipuheen jälkeen kirjassa on myös luku varustautumisesta, majoituksesta sekä muusta tärkeästä, mikäli tämä puoli kiinnostaa lukijaa.

Itse pidin kirjasta kovasti! Tässä ei ollut mitään liioittelun tai kehuskelun makua vaan kahden nuoren miehen reilu – tosin hieman pitkä – vuoden kestävä vaellus kuvattuna siten kuin se tapahtui. Toki negatiivisiakin asioita on mukana, mutta veljesten mieli muuttaa nekin positiivisiksi tuntemuksiksi ja lukija saa vain ihmetellä, mitä kaikkea erämaassa voikaan tapahtua. Hieno kirja varsinkin meille, jotka emme enää koskaan pääse tunturiin vaeltamaan ja kokemaan samanlaisia hetkiä.

Suosittelen kaikille retkeilystä ja vaelluksista kiinnostuneille, pohjoisen luonnon ystäville sekä meille nojatuolimatkailijoille, jotka osaavat mielessään elää jokaisen kuljetun kilometrin.