Kansi: Annie Barrows ja Mary Ann Shaffer: Kirjallinen piiri perunankuoripaistoksen ystäville

kirjoittanut Irja7.2.2010
Otava, 2010
Alkuteos: The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society (Bloomsbury Publishing PLC, 2008)
Kääntäjä: Jaana Kapari-Jatta

Kirja, jonka nimestä ei todellakaan voi arvata, mitä se lopulta käsittelee! Äidin ja tyttären yhdessä kirjoittama romaani, jota äiti ei enää ehtinyt nähdä valmiina.

Kirja on muodoltaan kirjeromaani, kirjeitä henkilöiltä toisille, joskus lisälähetyksineen. Tilanne sijoittuu toisen maailmansodan jälkeisiin vuosiin, suuresta sodasta toipumiseen, uuteen alkuun. Nimi puolestaan viittaa kirjallisuuspiiriin, joka syntyi Guernseyn saarella saksalaismiehityksen aikana. Guernsey – paikka, josta monikaan ei tiedä, eikä ainakaan sen historiasta.

Siksi kirjeenvaihtoa käydäänkin muistelojen ja kerronnan hengessä, tietoja ja kirjojakin vaihtaen. Kirjallisuuspiirin jäseniä ei voida unohtaa, eikä heidän pahimpia moralisoijiaan, jotka ovat myös yhteydessä kirjan päähenkilöön.

Päähenkilö puolestaan on kirjailija, joka haluaa vaihtaa kirjailijanimensä toiseen ja aloittaa uuden romaanin. Hän ei tosin vielä tiedä mistä kirjoittaisi, mutta sillä aikaa voi vaikka käydä yllättävää ja hauskaa kirjeenvaihtoa Guernseyhin. Tilanteet muuttuvat ja saari alkaa kuulostaa houkuttelevalta paikalta. Juliet päättää lopulta itse matkustaa saarelle tutustumaan tähän outoon ja lumottuun paikkaan.

Mielenkiintoinen, epätavallinen romaani, jonka luki mielellään historian jatkumona. Harva tiennee, missä Guernsey sijaitsee, saati sitten sitä, että saari kärsi todella pahasti saksalaismiehityksestä. Faktat ovat kohdallaan, samoin kaunokirjallinen osuus. Ja toki rakkauskin pääsee pilkahtamaan esiin…

Suosittelen kirjaa kaikille historiasta, lempeistä ja hauskoista kirjeistä sekä uskomattomista sattumista, merkillisistä tarinoista  ja epätavallisista ihmisistä kiinnostuneille. Mukava ja erilainen lukuromaani kirjallisuudesta sekä sodan jälkeisestä ajasta kiinnostuneille, romantiikastakin pitäville kirjojen ystäville!

Kuka vinkkaa? Irja

Osuuskumma

Osta kirja itsellesi – kun ostat näiden linkkien kautta, tuet Kirjavinkkien toimintaa

Nämä linkit ovat affiliate-linkkejä. Jos ostat kirjoja näiden linkkien kautta, Kirjavinkit.fi saa osan myyntituloista korvauksena. Näillä rahoilla maksetaan palvelimen kustannukset ja toimitussihteerin palkkio.

Katso myös

Annie Barrows — kirjailijan sivu
Mary Ann Shaffer — kirjailijan sivu

Kansi: Fabien Nury ja Sylvain Vallée: Olipa kerran Ranskassa — Suuri gangsterisota: Korppien synkkä lento
Kansi: Stephen Baxter: Weaver
Kansi: Rillipää ja läski : kirjeenvaihto 2007-2009
Kansi: Viimeinen ruhtinas, kertomus Edvard Gyllingistä

{ 3 kommenttia… lue ne alta tai lisää omasi }

Gita Wahlstedt helmikuu 22, 2010 01:42

Kattavasti kirjoitettu vinkki joka saa minut ostamaan kirjan heti itselleni ja tuttavilleni lahjaksi.

Miia elokuu 22, 2011 12:48

Pieni korjaus arvosteluun: kirjan kirjoittaneet Annie Barrows ja Mary Ann Shaffer eivät ole äiti ja tytär, vaan Shaffer oli Barrowsin täti, joka tosiaan menehtyi ennen kirjan valmistumista.

Raisa lokakuu 21, 2011 22:14

Luin tämän kirjan jokin aika sitten englanninkielisenä äänikirjana (erinomaiset lukijat) ja pidin siitä kovasti. Olenkin hyvin iloinen huomatessani, että samainen kirja löytyy myös suomennettuna. Pidin kirjan monitahoisuudesta – siinä on sekä ihmissuhteita että historiaa, fiktiota ja faktaa. Kaikkein eniten kirjan loppuessa mieleen jäi kuitenkin kirjan hyvin lempeä tunnelma. Suosittelen.

Kommentoi merkintää

Seuraa Kirjavinkkejä Twitterissä Seuraa Kirjavinkkejä Facebookissa Seuraa Kirjavinkkejä sähköpostilla