Asko Sirkiä: Komisario Nuusku ja tehtävä Tukholmassa

Komisario Nuusku ja tehtävä Tukholmassa on toinen komisario Nuuskusta kertova kirja helppolukuisessa Werneri-sarjassa. Kaikki päähenkilöt ovat koiria. Tässä kirjassa suomalaiset koirapoliisit ovat yhteistyössä ruotsalaisten kanssa ja ovat Suomesta tulleen rikollisen perässä Tukholmassa. Siellä katoaa useammasta museosta arvokkaita esineitä ja sama koira on jokaisen varkauden takana.

Pidän itse ulkomailla tapahtuvia kirjoja yleensä kiinnostavina. Tukholma on yksi suosikkikaupungeistani, joten tämä kirja osu nappiin. On kivempaa lukea kirjaa, jossa tapahtumapaikoista on edes jonkinlainen käsitys. Kirja oli ohut ja helppolukuinen. Se olisi voinut ehkä olla vähän pidempikin. Kustantamo suosittelee sarjaa lähinnä 7–10-vuotiaille, joka on ihan sopiva rajaus tällekin kirjasta. Omasta mielestäni tämä sopii erityisesti pojille, vaikkei olekaan tytöiltäkään kielletty.

Kuvia on kirjassa paljon, kuten monissa muissakin aloitteleville lukijoille takoitetuissa kirjoissa. Kuvat olivat omasta mielestäni laadultaan keskitasoa. Ne ovat mustavalkoisia, mutta luulen, että värillinen versio olisi ollut tyylikkäämpi. Joissakin kohdin mukaan on upotettu sekaan yksityiskohtia kollaasitekniikalla.

Veera