Laila Kohonen: Kumisevan kiven arvoitus

Kasperi on luokkansa kanssa retkellä, tutustumassa muinaiseen asuinpaikkaan. Hän löytää maasta oudon kiven, kopauttaa sillä isompaa kiveä ja huomaa, että jotain outoa on tapahtunut. Hän on edelleen samassa paikassa, mutta on päätynyt kivikaudelle ja tutustuu sen ajan ihmisiin.

Historialliseen aikaan sijoittuvia lasten- ja nuortenkirjoja julkaistaan suhteellisen vähän, erityisesti esihistoriallinen teema on harvinainen. Pidin itse kirjaa mielenkiintoisena, mutta en tiedä, miten nuoremmat lukijat tähän suhtautuvat.

Kirja on julkaistu helppolukuisessa sarjassa, mikä on tavallaan harmi. Muuten kirja olisi voinut olla pidempi ja tästä aiheesta olisi tosiaan saanut enemmänkin irti. Mika Launiksen mustavalkoinen piirroskuvitus sopii kirjaan hyvin.

Veera