Gill Paul: Kuninkaallisia rakkaustarinoita

Kuninkaallisia rakkaustarinoita

Tämän kirjan kannessa on Grace Kelly. Kukapa ei muistaisi häntä ja hänen tragediaansa. Kuninkaallinen rakkaustarina oli sekin. Hänen ja prinssi Rainierin tarina on yksi kuninkaallisista rakkaustarinoista, joita on tässä kirjassa 14.

Ensimmäinen kiehtova kertomus kertoo Portugalin kuningas Pietari I ja Inês de Castrosta ja heidän tarinansa on 1300-luvulta. Kuningas rakastui vaimonsa hovineitoon ja kun tämä menehtyi, kuningas menetti järkensä. Niin, että on sitä ennenkin osattu rakastaa.

Pikkuhiljaa tullaan sitten lähemmäs ja saadaan lukea muun muassa tarina siitä, miten Taj Mahal tehtiin, rakkauden vuoksi. Katariina Suuren ja Grigori Potjomkin suhde Venäjältä, samoin Nikolai II ja Aleksandran. Ranskaa edustavat Ludwig XVI ja Marie-Antoinette, Napoleon ja Josephine. Lisäksi saadaan mahtavia tarinoita Italiasta ja Itävallasta, Ruotsista ja Englannista sekä Jordaniasta.

Englannista on peräti kaksi tarinaa ja kirjan päättää kaunis kertomus Prinssi Williamista ja Catherine Middletonista.

Jokainen tarina on omassa luokassaan äärimmäisen mielenkiintoinen, koska samalla se on pienoiselämäkerta ja pähkinänkuorellinen katsaus sen ajan maan historiaan. Kukin tarina käsittää 12 sivua ja kuvia on ihan joka aukeammalla ja kuvathan täydentävät oivallisesti itse tarinaa.

Pidin tavattomasti tästä kirjasta, jonka luki todella nautiskellen, paitsi että fontti on ihan luokattoman pientä. Kuvateksteihin piti melkein hakea suurennuslasi. Jos teksti olisi edes piirun verran isompaa, olisi tällä kirjalla enemmän lukijoita!