Christian Rönnbacka: Kylmä syli

Kylmä syli

Porvoossa kuolee nuori mies. Parikymppinen kaveri tulee juhlista kotiin pikkujouluaikaan, mutta tyttöystävä saa jäädä odottelemaan, kun nuoren miehen vie Porvoonjoen kylmä yli. Lukija tietää jotain, mitä poliisi ei: mies ei joutunut jokeen vahingossa tai tapaturmaisesti.

Tapaukset eivät jää yhteen. Porvoossa liikkuu joku, jonka mielestä nuorten miesten paikka on joen pohjassa. Antti Hautalehdon on tiiminsä kanssa selvitettävä, kuka miehiä jokeen upottaa. Johtolankoja on vähänlaisesti ja tapauksen silminnäkijöidenkin henkikulta tuntuu olevan varsin löyhässä. Samaan aikaan Hautalehdolla on tiukkaa kahnausta esimiehensä kanssa ja romantiikkaakin pitäisi ylläpitää niinikään vuorotöitä tekevän uuden kullan kanssa.

Neljäs Antti Hautalehto -kirja on edelleen tiukkaa tavaraa. Rönnbacka on luotettava, hyvä kirjailija, joka tekee selvää jälkeä. Hurttia huumoria, uskottavasti kuvattua poliisityötä ja jännittäviä käänteitä, mitäpä sitä muuta. Minä pidin ja jatkossakin uudet Hautalehto-kirjat tulevat oikaisemaan saman tien lukulistan kärkeen.