Katariina Vuori: Lottovoittajien pöydässä

Kansi: Katariina Vuori: Lottovoittajien pöydässä

On lottovoitto syntyä Suomeen, sanotaan. Ehkä näin, mutta kaikille ei kyllä osunut seitsemän oikein. Suomessa on tilastojen mukaan 700 000 köyhää – keitä he ovat?

Tämän kirjan kirjoittaja Katariina Vuori on kirjailija ja toimittaja, joka on itse elänyt vuosikausia köyhyysrajan alapuolella. Hän tietää, millaista köyhän arki on.

Vuori on vieraillut kirjaa varten köyhien ihmisten ruokapöydissä, tutustumassa ihmisten tarinoihin. Köyhyyteen johtaa moni tie: joku on syntynyt köyhäksi eikä ole päässyt koskaan irti, toisella meni hyvin, kunnes yritys kaatui alta, rakastui väärään ihmiseen tai joku muu tragedia iski.

Köyhien ihmisten kokemuksia taustoitetaan tutkimustiedolla siitä, miten köyhyys ihmiseen vaikuttaa. Osa näistä taustoituksista on hyvinkin kiinnostavia ja silmiäavaavia, osa jää vähän pintapuolisiksi raapaisuiksi.

Kokonaisuus on kuitenkin valaiseva. Jos lähipiiristä ei löydy köyhiä tai omat kokemukset eivät vähävaraisuutta kata, suosittelen lukemaan tämän kirjan. Se avaa varmasti näkökulmia yhteiskunnalliseen keskusteluun vaikkapa varhaiskasvatuksen merkityksestä.

Yhden virheen bongasin: kirjassa väitetään, että neljäsosa suomalaisista tienaa yli 250 000 euroa vuodessa. Todellisuudessa ylimpään neljännekseen pääsee alle 50 000 euron vuosituloilla. Vuoren käyttämä tilasto ei koskekaan tuloja, vaan nettovarallisuutta: siinä neljäsosa pääsee yli 250 000 euroon ja neljäsosa jää alle 10 000 euroon.

Kirjan kuvituksena on Vesa Rannan valokuvia köyhyyden arjesta.

1. Vaikka itselläni on monenlaista kosketuspintaa köyhyyteen, kirja herätti silti paljon ajatuksia. Viittaat esimerkiksi varhaiskasvatuksen merkitykseen. Itse jäin myös miettimään koulutuksen tärkeyttä, koska se on Suomessakin se todennäköisin keino katkaista ylisukupolvinen huono-osaisuuden ketju.