Mary Marck: Luokan merkkihenkilöitä

Luokan merkkihenkilöitä on perinteinen, alun perin vuonna 1938 tyttökirja, joka kertoo 16-vuotiaasta Leenasta sekä hänen ystävistään ja luokkakavereistaan. Kirjassa seurataan heidän tavallista elämäänsä kotona ja koulussa. Monien tyttökirjojen tyyliin tässäkin osuu vastoinkäymisiä niille kilteille ja kunnollisille nuorille, ettei kaikki elämä olekaan yhtä mukavaa kuin mitä se parhaimmillaan on. Tässä kirjassa perustetaan myös oma “liitto” ja omasta mielestäni kaikki tällaiset kerhot, salaseurat ja muut vastaavat ovatkin näissä vanhoissa kirjoissa niin kiinnostavia.

Myös henkilögalleria on ihan samantyyppinen kuin muissakin tyttökirjoissa. Sieltä löytyy esimerkiksi villi poika, kiltti ja kunnollinen tyttö, joku hienommissa vaatteissa kulkeva, joku muihin ylenkatseellisesti suhtautuva ja oppilas, joka pärjää muita huonommin koulussa. Toisaalta tietynlainen stereotyyppisyys on ainakin omasta mielestäni hyvä asia: lukijat tietävät melko hyvin, mitä kirjalta on odotettavissa.

Verrattuna muihin Mary Marckin kirjoihin tämä on sitä aika lailla samaa tyyliä ja laatua. Kirja muistuttaa periaatteessa asetelmaltaan Eevan luokkaa ja sen jatko-osia, vaikka henkilöt ovatkin vaihtuneet. Vaikka vanhat tyttökirjat toimivatkin usein samalla kaavalla, itse en ole päässyt vielä kyllästymään niihin ollenkaan. Kyllä se vanha laatu on paljon parempaa kuin nykyiset kirjat, joista ei kunnon tyttökirja-henkisiä teoksia meinaa edes löytyä.

Veera