John Gillard: Luovan kirjoittajan työkirja : 20 kirjailijaa, 70 sormiharjoitusta

Luovan kirjoittajan työkirja

Pöytälaatikkokirjoittajana olen aina kiinnostunut harrastukseeni liittyvistä kirjoista. Kirjoittamisesta tarjolla on (varsinkin englanniksi) varsin laaja kirjo erilaisia oppaita. Valtaosa näistä jakautuu kahteen pääkategoriaan: kirjoittamiseen innostaviin ja kirjoittamista opettaviin teoksiin. Näiden lisäksi on kolmas kategoria jota Luovan kirjoittajan työkirja edustaa. Teorian tai innostamisen sijaan kirja tarjoaa kirjoitusharjoituksia.

Luovan kirjoittajan työkirjaan on koottu 20 kirjailijan esittelyt ja seitsemänkymmentä kirjoitusharjoitusta, joista suuri osa on johdettu kirjailijoista. Suomenkieliseen laitokseen on vaihdettu kaksi suomalaista kirjailijaa, Anja Snellman ja Katja Kettu. Vaikka nämä ovatkin varsin erisävyisiä kirjailijoita kuin kirjan muut kirjailijat, eivät heidän harjoituksensa riko kokonaisuutta liiaksi. Heitä käsittelevät kappaleet on tehnyt Jani Saxell.

Esimerkiksi Stephen Kingistä johdetusta harjoituksesta:
Satunnaisia sanoja, ilmauksia ja ajatuksia…
Harjoitus. Käytä tämä aukeama kirjoittaaksesi muistiin mitä vain mieleesi eri hetkinä juolahtaakaan. Stephen King kirjasi ylös kirjansa Piina (Misery, 1987) idean American Airlinesin servettiin herättyään unesta lentomatkansa puolivälistä.

— Luovan kirjoittajan työkirja, sivu 158

Harjoituksissa kirjoitetaan milloin mitäkin, mielleyhtymiä, satunnaisista paikoista tai vaikkapa yllättävistä vertauksista. Muutamat näistä harjoituksista ovat ennestään yleisesti tunnettuja kuten Hemingwayltä hänen kuuluisia kuuden sanan tarinoitaan.

Pidän kirjan ideasta, mutta sen toteutus ei oikein lunasta ihan kaikkea potentiaaliaan. Huomiot kirjailijoista ovat osittain niin kepeitä, että lukijan on vaikea saada niistä paljonkaan irti. Itse olisin kaivannut syvempiä analyysejä kirjailijoiden esitettyihin tehokeinoihin ja mahdollisesti jotain esimerkkejä näistä. Syvemmästä katsauksesta olisi ollut enemmän iloa, vaikka se olisi tarkoittanutkin, että kirja olisi voinut käsitellä pienemmän lukumäärän kirjailijoita.

Yhtä kaikki tämänkaltaisia kirjoja julkaistaan suomeksi hyvin harvoin. Jo siksi teos on tutustumisen arvoinen, koska sillä ei ole juurikaan kilpailijoita. Luovan kirjoittajan työkirjaa voi suositella kirjoitusharrastuksesta pitäville.