Thomas Oldrup ja Åke Persson: Maailman pisin pajunköysi

Maailman pisin pajunköysi

Napoleon oli lyhyt. Hitler oli lyhyt. Viikingit olivat kärpässienitokkuraisia sarvikypäriä. Marie-Antoinette käski kansan syödä kakkua ja omena putosi Isaac Newtonin päähän. Hyviä tarinoita, mutta valitettavasti ne eivät pidä paikkaansa. Åke Persson ja Thomas Oldrup ovat koonneet yhteen 101 melko hyvin tunnettua historiallista harhakäsitystä ja kumoavat ne yhden kerrallaan. Itse asiassa tämäkään väittämä ei pidä paikkaansa, sillä Maailman pisimmän pajunköyden jutuista kymmenen on Panu Väänäsen kirjan suomalaista laitosta varten kirjoittamia.

Joka tapauksessa. Maailman pisin pajunköysi on itsenäinen jatko-osa viime vuonna suomeksi ilmestyneelle Maailmassa on virhe -teokselle. Formaatti on suunnilleen sama: parin sivun mittaiset vapaassa järjestyksessä toisiaan seuraavat jutut muodostavat viihdyttävän kokonaisuuden, jossa historialliset tosiseikat saavat korvata sitkeässä elävät myytit jos jonkinmoisista asioista. Monet murskatuista myyteistä ovat toki aivan ilmiselvää sepitettä, mutta ihan uuttakin tietoa ainakin minulle kirja sisälsi. Osassa jutuista kyse on lähinnä semantiikasta tai tarkennuksista, kuten vaikkapa siinä, että Charles Lindbergh ei ollut ensimmäinen Atlantin lentäen ylittänyt, mutta oli toki ensimmäinen, joka teki sen ilman välilaskuja ja yksin.

Tällaiset parin sivun historiapalat kelpaavat ainakin meikäläiselle oikein mukavasti. Vieläpä, kun kirja on mukavalla tyylillä kirjoitettu, eikä sorru tarpeettomaan akateemisuuteen, on kyseessa varsin viihdyttävä opus. Sillä viihteeksihän tämä on tarkoitettu. Kannattaa lukea!