Miina Supinen: Mantelimaa

Mantelimaa

Mantelimaa – joulumaa! Eräänlainen huvipuisto, jossa mekaanisia vehkeitä heiluu ja kaikkea ohjelmaa piisaa, lapsille ja aikuisille.

Felix Kantola esittäytyy alussa vähän siihen tyyliin kuin olisi päähenkilö vaan ei sitten olekaan. Häilyy taustalla kun marssitetaan kaikkia muita esille. Itse asiassa koko ensimmäinen kappale on henkilöiden esittelyä, joista osa sitten jää lopussa vähemmälle. Mielenkiintoisia tyyppejä kaikki. Molli Nieminen on kirjan huseeraaja, jonka on otettava ohjat käsiinsä, kun hänen miehensä saa sellaisen sähköiskun, että vammautuu. Ei edes puhua kykene ja kun alkaa puhua, puhuu mitä sattuu. Kuntoutuminen voi siis olla jossain määrin jopa huvittavaa. Muutenkin kirjan tekstissä on huumoria ripoteltu sinne tänne sillä tavalla sopivasti, että maku säilyy hyvänä.

Mantelimaa on joulumaa, ostosparatiisi(helvetti), jossa pääpukarina toimii Jonne J. Halkio. Ei mitään herttaisimpia ihmistyyppejä. Molli joutuu menemään sinne töihin, jotta saa perheensä elannon hankittua, koska aviomies Keke ei siihen nyt kykene. Molli kuljettaa kaksi tytärtään mukanaan ja he suorastaan asuvat Mantelimaassa. Keke ei tykkää…

Kekellä, Mollilla ja Jonnella on yhteinen, ei niinkään ruusuinen menneisyys ja se menneisyys on tapahtunut Mantelimaan paikalla ennen joulumaata. Kaikkea kummallista alkaa tapahtua ja kuka loppujen lopuksi saa hommat hoidettua, onkin sitten ihan eri juttu.

Miina Supisen teksti on niin ihan kulkevaa, että sitä todella lukee mielikseen. Se suorastaan ottaa kaulasta kiinni, heittäytyy kaveriksi ja sitten vaan mennään! Ihana lukukokemus!