Johanna Pohjola: Mate : Etelä-Amerikan voimajuoma

Mate : Etelä-Amerikan voimajuoma

Jos kulkee tavallisen kansan parissa Etelä-Amerikan eteläosissa – Argentiinassa, Uruguayssa, Paraguayssa tai Brasilian ja Chilen eteläisimmissä osissa – on vaikea välttyä matelta. Sitä juodaan koko ajan. Ihmiset kulkevat kaikkialle kuppi, termoskannu ja bombilla-juomapilli mukanaan. Maten juonti on erottamaton osa alueen kulttuuria ja sosiaalista kanssakäymistä, vielä vahvemmin kuin meikäläiset kahvittelut tai saunomiset.

Johanna Pohjolan oppikirja Mate : Etelä-Amerikan voimajuoma on erittäin kattava aloittelijan opas tuon lämpimän herkkujuoman maailmaan. Pohjola selvittää perusteellisesti yerba mate -puun lehdistä ja oksista valmistettavan haudukkeen matkan pellolta kuppiin saakka. Hän on haastatellut useita paikallisia monissa maissa heidän tottumuksistaan ja tavoistaan. Pohjola käy myös läpi maten historiaa aina eurooppalaisten valloittajien saapumisesta nykypäivään. Onpa mukana myös kotimaista näkökulmaa, kun Pohjola kertoo Argentiinan pohjoisosissa viime vuosisadan alkupuolella vaikuttaneesta pienestä suomalaisyhteisöstä, jonka elämänrytmiin mate myös asettui.

Maten tärkein idea on sen sosiaalinen puoli. Mate juodaan yhdessä, samasta kupista ja samalla pillillä. Pohjola kirjoittaa:

Etelä-Amerikassa mate on kuin kesämökki tai sauna Suomessa: levollinen elämäntapa, kiireetön rituaali ja tasa-arvon symboli. Mate on jakamisen taidetta, rauhallinen mielentila ja pyhä instituutio.

Kirjassa kerrotaan tietenkin mate-etiketistä, jonka avulla aloittelija välttää pahimmat virheet. Myös matevälineet ja maten valmistaminen esitellään selkein havainnekuvin. Ei maten valmistaminen ja juominen mitenkään vaikeaa ole, se vaatii vain hieman aikaa. Mikä olisikaan tärkeämpää kiireiselle uraohjukselle kuin pieni pysähtyminen lämmittävän ja virkistävän juoman parissa?

Johanna Pohjolan matekirja on värikäs ja hienosti kuvitettu teos, jonka taitto on myös kaikin puolin onnistunutta. Sisällöltään se on sopivan kepeä ja rento, mutta kuitenkin informatiivinen. Itse hankin heti omat matevälineet ja aloitin perehtymisen voimajuoman saloihin (tämä vinkkaus on luonnollisesti kirjoitettu aivojeni ensin selvittyä parin rauhallisen maten ajan). Mate : Etelä-Amerikan voimajuoma voisi olla vaikkapa hyvä lahjaidea? Vuoden parhaita tietokirjoja on tämä, suosittelen!