Kirsi Piha: Medicien naapurissa : Pieni kirja Italiasta

Jos et ole koskaan käynyt Italiassa – tulet haluamaan sinne, jos olet – tulet kaipaamaan sitä. Medicien naapurissa ei ole tarkoitus ihannoida Italiaa ja mollata suomalaisuutta, vaan tuoda esille eri maiden erilaisuutta. Ideana ei ole kesämökki Italiassa, vaan matkustamisen avoimuus ja maahan tutustuminen itse.

Maat ja kaupungit eivät ole vain etäisyyksiä ja opastettuja kiertoajeluita. Paras tuliainen matkasta on kulttuuriin heittäytymisen muisto, oli se sitten ihana katukahvila tai päätön riita paikallisen kanssa. Kun matkustaessa kokeilee ja löytää, oppii tuntemaan maan paremmin ja kotona on kerrottavana muutakin kuin oppaista luettuja faktoja.

Medicien naapurissa tuo vähän Italiaa, oliiveja ja Vespoja elämään. Jokaisessa maassa on jotain hyvää ja huonoa ja Medicien naapurissa tuo hymyn huulille ja hyvän mielen – joskus muuta ei tarvitsekaan. Kirjassa on myös mielenkiintoista nippelitietoa Italiasta ja etenkin italialaisuudesta, joita kannattaa pistää korvan taakse matkaa suunnitellessa. Itse aion silti juoda cappuccinoa klo 12 jälkeen.

Paula

Paula on fanaattinen lukija ja yhtä aikaa on yleensä niin kaunoa kuin kaiken maailman tietokirjallisuuttakin luettavana. Paula etsii aina erikoisia lukukokemuksia, mutta silti joitakin lempikirjailijoitakin löytyy. Lukemisen lisäksi matkustelu ja kaikenmoiset käsityöt kuuluvat rakkaisiin harrastuksiin. Kaikki vinkit »