Marian Keyes: Mercy Closen mysteeri

Mercy Closen mysteeri

Mercy Closen mysteeri kertoo 34-vuotiaasta Helenistä, joka rahapulassaan joutuu muuttamaan takaisin vanhempiensa luokse. Muutenkaan hänellä ei mene kovin hyvin, sillä lama on vienyt yksityisetsivältä lähes kaikki asiakkaat ja hänen sairastamansa masennus näyttäisi olevan taas nostamassa päätään. Lisäksi Helen on onnettomuudekseen rakastunut eronneeseen pienten lasten isään, joka ei tunnu tietävän mahtuuko Helen heidän perheeseensä vai ei. Eikä sitä tiedä Helen itsekään. Työnteko tuntuukin olevan paras lääke niin raha-, kuin rakkaushuoliinkin, joten Helen päättää ottaa vastaan entisen poikaystävänsä tarjoaman houkuttelevan tapauksen, vaikkei voi miestä sietääkään. Ex-poikaystävä on nimittäin erään comebackia tekevän entisen poikabändin manageri, ja eräs bändiläisistä sattuu olemaan kateissa, vaikka paluukeikka on aivan nurkan takana.

Mercy Closen mysteerin ilmestyminen oli iloinen yllätys, sillä olen jo pidempään toivonut että Marian Keyes kirjoittaisi kirjan myös Walshin perheen nuorimmasta jäsenestä Helenistä. Keyes on nimittäin kirjoittanut aiemmin jo kaikista muista Helenin neljästä sisaresta, ja omassa arvosteluasteikossani Keyesin kirjat ovat viihdekirjallisuuden ehdotonta huippua. Sana viihdekirjallisuus tuntuu tosin hieman väärältä kirjojen yhteydessä, niin vakavia teemoja niissä välillä käsitellään. Siinä missä Helenin isosiskosta kertova Rachelin loma käsitteli huumeriippuvuutta, perehdytään tässä kirjassa masennukseen sairautena. Kirjat ovat kuitenkin vakavista sivujuonteistaan riippumatta oivallista viihdettä ja myös äärimmäisen hauskoja, ainakin jos omaa hieman kieroutuneemman huumorintajun.

Jos Marian Keyesin kirjat eivät ole vielä tuttuja, niin suosittelen lämpimästi tutustumaan. Taattua viihdettä, joka herättää hieman vakavampiakin ajatuksia.

Salla P.