Jouni Hynynen: Mies katoaa

Nyt on sitten tullut sellainen runokirja, ettei tarvitse miettiä, mitä runoilija oikein tahtoo sanoa? Hynysen runot ovat niin suorasanaisia, ettei kenelläkään pitäisi jäädä miettimisen aihetta, mitähän se oikein tarkoitti.

Runot ovat niin suoraa puhetta, että melkein tukka nousee pystyyn, mutta laskeutuu saman tien alas, kun tajuaa, kuinka totta ne runot ovat. Hynynen on avannut hanan ja lukija on ämpäri, johon ei lasketa lämmintä vettä.

Tyyliin…

Sanot minua
tunteettomaksi hirviöksi
joka ei tiedä mitä empatia tarkoittaa
tai mitä on rakkaus

Ehkä en tiedäkkään
ihmettelen vain kovasti
miksi vitussa itken
kun kirjoitan sanoja lauluun
tai kun tarjoat lapsemme kanssa
minulle aamiaisen sänkyyn isänpäivänä
tai miksi tuntuu hyvältä
kun sammutat lukulampun ja peittelet minut
luullessasi minun jo nukahtaneen

Jouni Hynynen on kirjoittanut runokirjan, minkä ihan kuka tahansa äijäkin voi lukea! Ihan herkkämieliselle en suosittele, sillä sellainen varoituksen sana on sanottava, että tämä runo-opus sisältää kovaa (ja koskettavaa) tekstiä!