Mika Waltari: Mikael Karvajalka

Kansi: Mika Waltari: Mikael Karvajalka

Auvoisia hetkiä tiiliskivien ystäville! Suomesta lähtee 1500-luvun alussa älykäs nuorukainen lapsuudentoverinsa häränniskaisen Antin kanssa Pariisiin opiskelemaan olojen Turussa käytyä liian kuumiksi. Helppoa ei tosin tule olemaan Euroopassakaan.

Mika Waltarin päätarkoituksena oli alunperin kirjoittaa Mikael Karvajalan jatko-osa, Mikael Hakim, mutta monisatasivuinen teos syntyi myös tästä ”tutustumisesta päähenkilöön”.

Teos ei ole ihan niitä mukaansatempaavimpia; läpikahluuta oli yritettävä pariin kertaan. Päähenkilöt ovat kyllä hurmaavia: kirjaviisas ja hyvään pyrkivä mutta tilaisuuden tullen opportunistinen ja hyväuskoinen Mikael saa repimään tukkaa ja ulospäin härkämäisen tyynellä ja tyhmällä Antilla onkin joskus enemmän aivoja.

Pyhäinjäännöskauppa, kissansilmäiset naiset ja paheelliset vaimot, kidutuskuvaukset eri asteineen ja noitaoikeudenkäynti ryydittävät talonpoikien kapinoinnin, sotien, yliopistojen ja kaupunkielämän soppaa. Suosittelen vähintäänkin johdantona Mikael Hakimille.

1. Luen tällä hetkellä Mikael Karvajalkaa,ja täytyy sanoa se on kieltämättä Waltarin historiallisten romaanien parhaimmistoa.Lukematta on enää Mikael Hakim.Mutta niille jotka aloittelevat Waltarin lukemista suosittelen ensimmäisenä Sinuhe egyptiläistä.Se on säkenöivä kirja, johon eio voi olla rakastumatta kun on kerran sen avannut ja alkanut lukea.Karvajalka on 780-sivuinen tiiliskivi mutta lukemista ei voi lopettaa niin taitavasti on Waltari tarinan taas kerran rakentanut.

2. Hieno johdatus Waltari-fanilta. Otan haasteen vastaan ja alan lukemaan näin hyvien saatesanojen houkuttelemana, vaikka hieman kirjan paksuus pelottaakin, ainakin näin etukäteen.