Kansi: Mika Waltari: Mikael Karvajalka

Mika Waltari: Mikael Karvajalka

kirjoittanut Laura5.5.2002
WSOY, 1948

Auvoisia hetkiä tiiliskivien ystäville! Suomesta lähtee 1500-luvun alussa älykäs nuorukainen lapsuudentoverinsa häränniskaisen Antin kanssa Pariisiin opiskelemaan olojen Turussa käytyä liian kuumiksi. Helppoa ei tosin tule olemaan Euroopassakaan.

Mika Waltarin päätarkoituksena oli alunperin kirjoittaa Mikael Karvajalan jatko-osa, Mikael Hakim, mutta monisatasivuinen teos syntyi myös tästä “tutustumisesta päähenkilöön”.

Teos ei ole ihan niitä mukaansatempaavimpia; läpikahluuta oli yritettävä pariin kertaan. Päähenkilöt ovat kyllä hurmaavia: kirjaviisas ja hyvään pyrkivä mutta tilaisuuden tullen opportunistinen ja hyväuskoinen Mikael saa repimään tukkaa ja ulospäin härkämäisen tyynellä ja tyhmällä Antilla onkin joskus enemmän aivoja.

Pyhäinjäännöskauppa, kissansilmäiset naiset ja paheelliset vaimot, kidutuskuvaukset eri asteineen ja noitaoikeudenkäynti ryydittävät talonpoikien kapinoinnin, sotien, yliopistojen ja kaupunkielämän soppaa. Suosittelen vähintäänkin johdantona Mikael Hakimille.

Osuuskumma

Osta kirja itsellesi – kun ostat näiden linkkien kautta, tuet Kirjavinkkien toimintaa

Nämä linkit ovat affiliate-linkkejä. Jos ostat kirjoja näiden linkkien kautta, Kirjavinkit.fi saa osan myyntituloista korvauksena. Näillä rahoilla maksetaan palvelimen kustannukset ja toimitussihteerin palkkio.

Katso myös

Mika Waltari — kaikki arvostelut

Kansi: Noitanaisen älä anna elää : tosikertomus noitavainosta Suomessa 1666-1671
Kansi: Noitavasara
Kansi: Jumalat juhlivat öisin
Kansi: Kirjeitä nuorelle matemaatikolle
Kansi: Marjaneh Bakhtiari: Toista maata
Kansi: Hytti nro 6

Piditkö lukemastasi? Jos haluat lisää, tilaa vinkit sähköpostiisi, tilaa RSS-syöte, seuraa Kirjavinkkejä Twitterissä tai fanita Kirjavinkkejä Facebookissa.

Herättikö juttu mielipiteitä? Kerro mielipiteesi! Arvomme joka kuukausi kaikkien kommentin jättäneiden kesken kirjapalkinnon.

{ 1 kommentti… lue se alta tai lisää omasi }

waltari-fani maaliskuu 4, 2010 16:10

Luen tällä hetkellä Mikael Karvajalkaa,ja täytyy sanoa se on kieltämättä Waltarin historiallisten romaanien parhaimmistoa.Lukematta on enää Mikael Hakim.Mutta niille jotka aloittelevat Waltarin lukemista suosittelen ensimmäisenä Sinuhe egyptiläistä.Se on säkenöivä kirja, johon eio voi olla rakastumatta kun on kerran sen avannut ja alkanut lukea.Karvajalka on 780-sivuinen tiiliskivi mutta lukemista ei voi lopettaa niin taitavasti on Waltari tarinan taas kerran rakentanut.

Kommentoi merkintää

Kommentoijien kesken arvotaan joka kuukausi kirjapalkinto. Jos haluat osallistua arvontaan, muista käyttää oikeaa sähköpostiosoitettasi, jotta voimme ottaa sinuun yhteyttä, mikäli voitat.

Seuraa Kirjavinkkejä Twitterissä Seuraa Kirjavinkkejä Facebookissa Seuraa Kirjavinkkejä sähköpostilla