Tiitu Takalo: Minä, Mikko ja Annikki

Minä, Mikko ja Annikki

1900-luvun ensimmäisenä vuosikymmenenä Tampereen kaupunki laajeni vauhdilla itään. Tammelasta muodostui tiivis puutalokorttelien keskittymä, joissa työläiset ja pienyrittäjät asuivat ahtaasti. Kaksi sotaa myöhemmin Tammela kaavoitettiin uudelleen, ja vanhat talot saivat tehdä tilaa betonikolossien tieltä. Voimakkaasti edelleen kasvava Tampere vaati asuntoja. Mutta Annikinkatu 11:n umpikortteli oli ja pysyi.

Annikinkadun korttelin tarina ja kohtalo tulivat monille tamperelaisille tutuiksi 1990-luvulta alkaen, jolloin kaupunki alkoi aktiivisesti ajaa sen purkamista. Ennennäkemätön joukkoliike syntyi pelastamaan Annikkia, keskeisimpinä tekijöinä korttelin asukkaat itse, ja sinnikkään taistelun jälkeen kaikki oikeusistuimet moneen kertaan koluttuina Annikinkadun kortteli lopulta pelastui. Nyt se on remontoitu kokonaan uuteen uskoon yhteiseen asiaan uskoneiden uusien omistajien toimesta. Elämä Annikilla jatkuu.

Tiitu Takalo on miehensä Mikon kanssa yksi Annikin nykyisistä asukkaista ja yhteisön jäsenistä. Takalon Minä, Mikko ja Annikki on sarjakuvaromaani Annikinkadun korttelin vaiheista, joita Takalo taitavasti peilaa Tampereen ja ympäröivän maailman muutoksiin. Takalo on historiansa opiskellut ja rakkaan kotikaupunkinsa kohtalonhetket ja voimainponnistukset sisäistänyt. Hieno hetki on esimerkiksi se, kuinka Takalo osoittaa ymmärtävänsä, miksi 1960-luvulla tendenssi oli repiä kaikki vanha alas modernin tieltä – aikana, jolloin Tampereelta ja muualta Pohjolasta suuri osa historiallisesti arvokasta rakennuskantaa purettiin. Takalo ymmärtää, vaikkei hyväksy. Lomittain historian kanssa kulkee Takalon ja Mikon vähitellen rakkaudeksi kehittyvä suhde, joka vie kohti asunnon hankkimista Annikilta.

Minä, Mikko ja Annikki on aivan poikkeuksellisen hyvä sarjakuvaromaani. Takalon kuvitus ja tyylitaju eivät petä hetkeksikään. Vaihtelevat piirrostekniikat tuovat eloa ja vaihtelua episodeissa etenevään teokseen. Mitään turhaa ei ole. Olen itse seurannut Annikinkadun korttelin vaiheita reilusti yli vuosikymmenen, joten tällainen paikallishistorian kertauskurssi on aivan paikallaan. Muutenkin teosta kelpaa suositella ihan jokaiselle, vaikka tamperelaisia eivät olisikaan. Minä, Mikko ja Annikki on mestariteos.

Minä, Mikko ja Annikki voitti vuoden 2015 Sarjakuva-Finlandian.