Juha Itkonen: Minun Amerikkani

Minun amerikkani

Minun Amerikkani. Hah. En halua julkaista sen nimistä kirjaa nyt. En voi. Mutta kai minun on pakko, tiedän ettei kustantamo anna minun vaihtaa nimeä, se on jo painettu esitteisiin ja ilmoitettu kirjakauppiaille, liian myöhäistä, kanna ristisi, itsepähän lähdit. Niin kuin lähdinkin, onnellisen tietämättömänä siitä, että Amerikka juuri kirjaa kirjoittaessani aikoo yrittää itsemurhaa. Trumpin Amerikka. Paska Amerikka. Julma Amerikka. Amerikan psyko. Pelkoa ja inhoa Amerikassa.

Kirjailija Juha Itkonen on ihaillut Amerikkaa ja amerikkalaisuutta koko ikänsä. Suomessa se on toki ollut helppoa – onhan kulttuurimme läpikotaisin Disneyn ja muiden vastaavien viihdejättien marinoimaa. Itkonen on vieraillut Yhdysvalloissa niin työn kuin huvinkin merkeissä useita kertoja, kirjoittanut sieltä pitkiä reportaaseja eri julkaisuihin, ja onpa Amerikalla ollut jonkilainen rooli hänen kaikissa kaunokirjallisissa teoksissaankin. Niinpä syntyy ajatus kirjoittaa Minun Amerikkani – kirja siitä, millaisen jäljen Amerikka ja amerikkalaisuus on kirjailijaan jättänyt. Kirjasta ei kuitenkaan tule sellaista, joksi Itkonen sen olisi halunnut kirjoittaa.

Minun Amerikkani kehyksenä on Itkosen neljä matkaa Yhdysvaltoihin vuoden 2016 tammi-helmikuusta vuoden 2017 tammikuulle. Kirjan aluksi hän on mukana Donald Trumpin esivaalikampanjatilaisuudessa ja kirja päättyy Trumpin virkaanastujaisseremonioihin. Itkosen aluksi hieman huvittunut epäusko alkaa vuoden mittaan kiihtyä peloksi siitä, että Trumpin kaltaisesta öykkäristä voi todella tulla maailman mahtavin mies. Lopulta Itkonen joutuu purkamaan epätoivoaan pahimpien uhkakuvien toteutuessa.

Itkonen yrittää kirjan mittaan ymmärtää sitä, mistä Trumpin valtaannousu johtuu. Minkälaiset ihmiset ovat niitä, jotka häntä äänestävät? Miten ihmeessä amerikkalaiset arvot voivat antaa tämän tapahtua? Itkonen kertaa monia tärkeitä vaiheita maan historiasta, esimerkiksi mustien ihmisoikeustaistelun etenemistä sekä Barack Obaman valtaannousua George W. Bushin kauden jälkeen.

Minun Amerikkani on täynnä pettymystä ja raskaita ajatuksia, mutta myös intoa ja iloa elämän oikeasti tärkeistä asioista, kuten perheestä ja ystävistä. Itkonen on hyvä kirjoittaja, jonka ajatuksia on aina kiehtovaa lueskella. Minun Amerikkani on kelpo kirja, lue pois!