Daniel Bergner: Mitä nainen haluaa?

Mitä nainen haluaa?

New York Timesistakin tuttu Daniel Bergner perehtyy tietokirjassaan Mitä nainen haluaa? naisen seksuaalisuuteen tieteen keinoin. Hän haastattelee teoksessaan lukuisia naisen seksuaalisuuteen perehtyneitä tutkijoita ja saa selville havahduttaviakin teorioita naisen halusta.

Kirjassa kyseenalaistetaan perinteiset näkemykset naisen seksuaalisesta käyttäytymisestä uusimpien tutkimustulosten valossa ja pohditaan muun muassa myyttiä naisen yksiavioisuudesta, naisten haluttomuuden syitä ja yhteiskunnan halukkuutta kontrolloida naisen seksuaalisuutta.

Tieteellisten tutkimustulosten lisäksi kirjassa on myös otteita ihan tavallisten naisten näkemyksistä omasta seksielämästään ja fantasioistaan.

Daniel Bergnerin kirja osoittautui erittäin mielenkiintoiseksi, ja ainakin allekirjoittaneelle kirjan mukana tuli paljon uutta tietoa ja siinä käsittellyt teemat jättivät pohdittavaa vielä lukukokemuksen jälkeenkin. Mistään seksioppaasta kirjassa ei ole kyse, vaan se ennemminkin herättää kysymyksiä kuin antaa vastauksia. Teema ja Bergnerin tapa käsitellä aihetta ovat joka tapauksessa äärimmäisen mielenkiintoisia. Lue tämä kirja, jos aihe yhtään kiinnostaa.

Salla P.