Metropoliitta Panteleimon: Murha näyttämöllä

Murha näyttämöllä

Panteleimon, siviilinimeltään Petri Sarho, on virastaan juuri eläkkeelle jäänyt Oulun ortodoksisen hiippakunnan metropoliitta. Hän on kirkollisen uransa ohella kirjoittanut historiallisia ja kaunokirjallisia teoksia, tunnetuimpina niistä ehkä Timanttiristi (1992) ja Pojan tie (2004). Vuonna 2011 hän julkaisi Mylly­lahden kustantamana ensimmäisen rikosromaaninsa Murha kirkonkylässä, ja nyt käsillä oleva Murha näyttämöllä jatkaa saman tapahtumapaikan ja osittain samojen henkilöiden parissa.

Eletään tarkemmin määrittelemätöntä mennyttä aikaa, joka voidaan ehkä sijoittaa 1950- ja 1960-lukujen taitteeseen, koska itäsuomalaiseen Koski­järven kylään ovat ilmestyneet ensimmäiset televisiot. Kylän silmäätekevät henkilöt innostuvat esittämään kyläläisten voimin Jääkärin morsian -näytel­män, mutta juhlanäytännössä itsenäisyyspäivänä tapahtumat kääntyvät traagisiksi: Sonja Strandia esittänyt farmaseutti Milja Sahanen kuolee laukaukseen kesken esityksen.

Aluksi tapahtumaa pidetään itsemurhana, mutta paikalle saapuneet poliisit toteavat sen pian murhaksi. Koskijärven poliisikonstaapelin Aulis Urhosen reipas Elisabet-rouva otetaan epävirallisesti mukaan tutkimuksiin, ja hänen taidoillaan ja naisen vaistollaan tapaus sitten ratkaistaankin aikanaan.

Murha näyttämöllä on miellyttävä pieni rikosromaani. Sen asetelma ja juoni eivät ehkä ole kaikista kunnianhimoisimpia, mutta tapahtuma-aikaa, miljöötä ja keskeisiä henkilöitä on kuvattu pieteetillä ja lämpimällä huumorilla. Kirjan lukee nopeasti, mutta ei sekään liene negatiivinen seikka tänä tiiliskiviromaa­nien aikana. Suosittelen niille, jotka kaipaavat perinteistä vanhan ajan dekkaria.