Howard Waldrop: Musiikkia miesäänille ja lentäville lautasille

Kansi: Howard Waldrop: Musiikkia miesäänille ja lentäville lautasille

Ei ole kirjaa karvoihin katsominen. Vaatimaton nidosasuinen opus, jonka kansikuvakin on vähän tyhmä, pitää sisällään tosi mainiot tarinat. Ilo alkaa jo kirjailijan johdannosta, jossa hän tunnustautuu Suomen ja Paavo Nurmen suureksi ihailijaksi. Suomalaisella lukijalla on onnea myös ensimmäisen tarinan kanssa, onhan Rumat kanat paljon nasevampi nimi kuin The Ugly Chickens. Niminovellinimen Flying Saucer Rock and Roll kääntö taas on vaatinut vääntöä.

Teos koostuu novelleista, jotka voi sijoittaa spekulatiivisen fiktion yleisotsikon alle. Toisissa on SF-piirteitä tai maagista realismia, mutta enimmäkseen jutut ovat luokattomia. Se ei ole moite. Tarinat sijoittuvat hyvin erilaisiin miljöihin, maihin ja maailmoihin, mutta faktan ja mielikuvituksen liitto on aina huolella solmittu. Teksteissä on myös hurtti huumori, ja joka jutun lopetuslause osuu ja uppoaa.

Rumat kanat ja Tänä yönä leijonat uinuvat olivat suosikkijuttuni, näin ensi lukemalla.

1. Itse pidin kovasti Mary Margaret Tiekarhusta. Tänä yönä leijonat uinuvat meni vähän yli – jäi jotenkin sellainen olo, että en ymmärtänyt kaikkea, mitä tarinassa haettiin. Mutta kiehtovia novelleja nämä olivat yhtä kaikki, hyvin omanlaisiaan.

Kansikuva on kyllä käsittämätön.