Sirpa Kähkönen: Mustat morsiamet

Olin jo aikaisemmin laittanut merkille Sirpa Kähkösen Suomen lähihistoriaan perustuvan Kuopio-sarjan ja sen saamat hyvät arvostelut, mutta vasta kun kuulin hänen jutusteluaan elokuisessa illassa, sain vihdoin aikaiseksi hakea teokset käsiini. Savonia-palkittu Mustat morsiamet on sarjan ensimmäinen, itsenäinen osa, ja se sijoittuu 1920- ja 1930-luvun Kuopioon. Kähkönen on käyttänyt kirjansa taustalla oman sukunsa tarinaa, mutta toki kyse on fiktiosta.

Kirjan alussa Anna muuttaa siskonsa perässä maalta Kuopioon piikatytöksi ja joutuu nopeasti oppimaan kaupunkilaisten tavoille. Nuoruudestaan huolimatta Anna on osoittautuu varsin itsenäiseksi ja sitkeäksi, mistä on lopulta paljon hyötyä. Rakkauden ja avioliiton myötä Anna joutuu sovittelemaan itseään Lassin temperamenttiseen perheeseen ja oppimaan siihen, ettei elämää voi hallita ja että jokainen saa kantaa taakkaansa varsin yksin.

Mustat morsiamet on erittäin mukaansa tempaavasti kirjoitettu teos, joka tarjoaa mielenkiintoisia näköaloja Suomen lähihistoriaan. Erityisen kiinnostavaa on kurkistaa naisten elämään, pyykkituvista hienostokutsuille. Äidit, miniät, vankien vaimot ja lesket ovat tarinan keskeisimpiä henkilöitä. Kun miehet näyttävät historialle suuntaa, naiset vievät elämää eteenpäin ruohonjuuritasolla. Kun miehet vouhottavat politiikasta ja kantavat siitä seuraukset, hoitavat naiset kodin ja lapset ja valvovat lopulta yöt miesten painajaisia. Teoksessa keskeistä on myös perheen merkitys ja se, mitä siihen kuuluminen tarkoittaa.

Kähkösen teksti on elävää ja murteellinen replikointi piirtää lukijan mieleen vahvan aikalaiskuvan Kuopiosta tuoksuineen ja äänineen. Vakavista sävyistään huolimatta teos on erittäin viihdyttävä. Nyt kun olen päässyt alkuun, minun on aivan pakko saada käsiini sarjan seuraavat osat.

Heidi V.

Kieleen ja kirjallisuuteen intohimolla suhtautuva Heidi Viherjuuri asuu ja työskentelee tällä hetkellä Saksassa. Innostuu tulevaisuuden klassikoista ja novelleista ja pitää kielitajuaan yllä lukemalla uutta kotimaista proosaa. Kaikki vinkit »