Markku Saiha: Mustavalkokuvaus ja työnkulku

Kansi: Markku Saiha: Mustavalkokuvaus ja työnkulku

Mustavalkoinen valokuvaus on oma taiteenlajinsa. Siihen on tarjolla paljon välineitä: erilaisia tekniikoita on ollut käytössä jo parinsadan vuoden ajan. Filmi ja sen kehittäminen on oma lajinsa ja digipuolellakin on tarjota uusia mahdollisuuksia.

Kokenut valokuvausopastaja Markku Saiha tarjoilee laajan näkemyksen mustavalkokuvauksen erityispiirteistä. Kirja käsittelee koko prosessia kuvaamisesta ja valotuksesta kuvankäsittelyyn ja tulostamiseen. Myös filmikuvausta käsitellään, kehittämistä ja vedostusta.

Aihe on mielenkiintoinen. Hyviä mustavalkokuviahan ei tehdä niin, että otetaan värikuva ja käännetään se kuvankäsittelyssä mustavalkoiseksi. Mustavalkokuvaus vaatii ajatusta jo kuvausvaiheessa ja kuvankäsittelyssäkin on omat konstinsa hyvien mustavalkokuvien aikaansaamiseksi. Tähän kaikkeen Saiha antaa Mustavalkokuvaus ja työnkulku -kirjassa paljon hyviä ohjeita.

Mustavalkokuvauksesta kiinnostuneille tämä kirja on erittäin suositeltavaa luettavaa; valaiseva se on muillekin valokuvauksen ystäville ja hienojen kuviensa ansiosta vähintään selailemisen arvoinen.

1. Joka kaupassa ei ole jokaista kirjaa, mutta me emme voi tietää, mitä missäkin on. Siksi linkit johtavat joskus eioo-osastolle. Minulla Suomalaisen ja Adlibriksen linkit toimivat nyt, eli olisiko ollut joku tilapäinen pulma Tradetrackerin toiminnassa. Ääkköset eivät näköjään kuitenkaan välity oikein, joten näyttää, ettei kirjaa löydy, vaikka se kyllä löytyy sekä Suomalaisen että Adlibriksen valikoimista. Täytyypä katsella, saisiko tuota korjattua, voi onnistuakin.